واکنش طالبان به اعلام موجودیت شورای عالی مقاومت: چهره‌های فرسوده امتحان‌شان را داده‌اند

© Photo / Jamiatislami FBائتلاف بزرگ ملی افغانستان
ائتلاف بزرگ ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.10.2021
عضو شوید
طالبان در واکنش به اعلام موجودیت شورای عالی مقاومت و برنامه‌هایشان می‌گویند که جنگ به پایان رسیده و دیگر کسی نباید امنیت مردم و کشور را اخلال کند.
به گزارش اسپوتنیک، شماری از رهبران احزاب و فعالان سیاسی پس از آن‌که در دولت طالبان سهیم نشدند، اکنون تشکیلی را تحت نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» ایجاد کرده‌اند.
 این شورا در اعلامیه‌ای ‌که روز جمعه (30میزان) نشر کرد، گفت که برنامه‌هایش بر دو محور صلح و جنگ ترتیب شده است. شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان هشدار داده است که اگر طالبان به صدای صلح‌خواهی و مذاکرات «مستقیم» و «سازنده» با این شورا انجام ندهند، آنان گزینه «نظامی» را روی دست خواهند گرفت.
بلال کریمی، از سخنگویان طالبان در واکنش به اعلام موجدیت شورای مقاومت می‌گوید که این چهره‌ها دیگر فرسوده شده و امتحان خود را به مردم داده‌اند.
شورای عالی مقاومت ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.10.2021
شورای عالی مقاومت ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد
به گفته کریمی، مردم دیگر بیدار شده‌اند و اجازه اخلال را نخواهند داد. با این حساب او گفت: «گنجایش این نیست که دیگر حرف‌هایی زده شود که نه معقول است و نه منطقی و نه جنبه عملی دارد. امیدواری‌ ما این است که این‌ها به کار کردهای‌شان تجدید نظر کنند و به زنده‌گی عادی‌شان ادامه دهند.»
بلال کریمی تأکید کرد که طالبان تراژدی جنگ را در کشور حل کرده و عوامل فتنه را برچیده‌اند. او خطاب به این چهره‌ها گفت که در جریان 20 سال گذشته که امکانات در اختیار این افراد بود و حمایت کشورهای دیگر را نیز داشتند، نتوانستند کاری انجام دهند. اکنون نیز به باور کریمی، کاری از دست این سیاسیون ساخته نیست و مردم هم آگاه شده‌اند. این سخنگوی طالبان هشدار داد که اگر کسی تحرکات ضدامنیتی انجام دهد، از بین برده خواهد شد.
در همین حال، شهروندان نیز نسبت به این اعلامیه شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، واکنش نشان داده‌اند و خود این چهر‌ه‌ها را عوامل شکست دانسته‌اند. برخی از شهروندان گفته‌اند که شماری از اعضای این شورا، در حکومت اشرف غنی رییس‌جمهور فراری، سمت‌های مهم داشتند، اما هیچ کاری انجام ندادند و با ورود طالبان، کشور را ترک کردند.
در روزهای اخیر حکومت پیشین، مارشال عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور رهبری جنگ در شمال کشور را به عهده داشتند. این چهر‌ه‌ها در نخستین روزهای ورود به مزار شریف به‌منظور رهبری جنگ، بلخ سقوط کرد و آنان به اوزبیکستان عقب‌نشینی کردند.
محمد محقق که مشاور رییس جمهور فراری کشور در امور امنیتی و سیاسی بود. با این حال، این چهر‌ه‌ها بارها گفته‌اند که افغانستان در نتیجه یک معامله «ننگین» سیاسی به دست طالبان سقوط کرده است.
حکومت پیشین در 24 ماه اسد به دست طالبان سقوط کرد. محمد اشرف غنی با نزدیک شدن طالبان به دروازه‌های کابل، از افغانستان فرار کرد. براساس گزارش‌ها، او هنگام فرار 169 میلیون دالر را نیز باخود برده است. خبری که توسط غنی رد شده است. او ساعاتی بعد از فرارش، دلیل ترک کشور را جلوگیری از خون‌ریزی و ویرانی کابل عنوان کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала