وزیر خارجه امریکا: بیش از سیصد شهروند امریکا همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند

© REUTERS / Alex Brandon/Pool وزیر خارجه امریکا: بیش از سیصد شهروند امریکا همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند
وزیر خارجه امریکا: بیش از سیصد شهروند امریکا همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.10.2021
عضو شوید
با گذشت دو ماه از پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی‌ از افغانستان، وزیر امور خارجه این کشور در نشست کنگره گفت، همچنان بیش از سیصد امریکایی در این کشور باقی مانده‌اند.
بلینکن: 300 شهروند امریکایی منتظر بیرون شدن از کابل هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2021
بلینکن: 300 شهروند امریکایی منتظر بیرون شدن از کابل هستند
به نوشته پایگاه خبری «هیل»، بلینکن در جلسه کنگره آمریکا گفت: با ۳۶۳ آمریکایی در افغانستان در تماس است که ۱۷۶ نفر از آن‌ها خواستار ترک این کشور هستند.
این در حالی است، که یک روز پیش از اتمام عملیات بی‌نظم و سراسیمه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان بلینکن گفته بود کمتر از دویست و شاید حدود صد آمریکایی در این کشور باقی مانده باشند.
از زمان به پایان رسیدن این عملیات و از ابتدای ماه گذشته میلادی، دولت آمریکا ۲۳۴ نفر دیگر را نیز از افغانستان خارج کرد و بلینکن اعلام کرد برخی از افغان‌های دارای گذرنامه آمریکایی درخصوص ترک افغانستان تردید دارند.
با این حال «بن ساسه» عضو جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا، دولت را به ارائه اطلاعات گمراه‌کننده درباره تعداد واقعی آمریکایی‌ها در افغانستان متهم کرد.
این سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هفته‌ها است که تعداد رسمی این افراد حدود صد نفر است و به‌شکلی جادویی هرگز تغییر نمی‌کند و با وجود خروج آهسته آمریکایی‌ها این ارقام هرگز کمتر نشد. حالا آن‌ها می‌گویند: بیش از سیصد آمریکایی همچنان در افغانستان هستند».
هیل نوشت، افزون بر این تعداد، ده‌ها  هزار افغانستانی که در طول بیست سال به مأموریت‌های مختلف آمریکا در افغانستان کمک کرده‌اند، منتظر خروج از این کشور هستند.
امروز (شنبه) روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد تعدادی از آژانس‌ها در ایالات متحده تحقیقات خود را در خصوص نحوه مدیریت خروج آمریکا از افغانستان توسط دولت «جو بایدن» آغاز کرده‌اند.
طبق افشاگری‌های داخلی و به گفته مقام‌های آمریکایی آشنا به مباحث داخلی، این بررسی‌ها که توسط دفاتر بازرسان کل در وزارتخانه‌های دفاع، امنیت داخلی، بهداشت و خدمات انسانی و کشور و همچنین در آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده به طور جداگانه آغاز شده، با این هدف انجام می‌شود که تعیین کند آیا دولت بایدن خروج از افغانستان و انتقال شهروندان افغانستان را به شکلی مناسب برنامه‌ریزی و اجرا کرد.
پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. 
پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала