خلیل‌زاد: خروج آمریکا از افغانستان یک «پایان بد» بود

© REUTERS / Omar SobhaniПосол США в Ираке и Афганистане Залмай Халилзад
Посол США в Ираке и Афганистане Залмай Халилзад - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2021
عضو شوید
 نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان یک با دیگر از توافق‌نامه خروج موسوم به توافق دوحه که وی با طالبان امضا کرد، دفاع نموده است.
به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد ؛ فرستاده پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان در صحبت با شبکه تلویزیونی  CBS News گفت، با آن‌که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان «یک پایان بد» بود؛ اما می‌توانست بدتر از این هم باشد. او تاکید کرده که آمریکایی‌‎ها باید از این روند راضی باشند.
عقیده ترامپ درباره بشقاب پرنده ها و موجودات فضایی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2021
ترامپ خروج از افغانستان را احمقانه‌ترین حرکت نظامی تاریخ آمریکا دانست
او در این مصاحبه با سمت‌و‌سوی سیاست کنونی دولت بایدن در مساله افغانستان مخالفت کرد و گفت: «یکی از دلایلی که من دولت را ترک کردم این است که بحث آن‌طور که باید بر اساس واقعیت‌ها و حقایق مربوط به آنچه اتفاق افتاده، آنچه در حال رخ‌دادن است و گزینه‌های جایگزین می‌بود، نبود.»
خلیل‌زاد هرچند به صورت مستقیم از بایدن انتقاد نکرد؛ اما تاکید کرد که توافق‌نامه خروج قرار بود براساس شرایط و نه براساس تاریخی در تقویم باشد.
دولت بایدن می‌گوید که برنامه‌های خروج آمریکا از افغانستان به توافق دوحه که تحت فرمان دونالد ترامپ؛ رییس ‌جمهور سابق در  سال 2020 انجام شده‌بود، وابسته بود.
خلیل‌زاد در توضیح دلیل استعفا از سمت نمایندگی ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت: رییس‌ جمهور سابق از من خواست تا درباره خروج ما از افغانستان مذاکره کنم و از طالبان در زمینه مبارزه با تروریزم تعهد بگیرم. این به دست آمده‌است.»
این مقام ارشد پیشین آمریکایی گفت که نمی‌گوید که روند خروج به صورت درست پیش رفته؛ اما به باور او، این مرحله «زشت و پایانی بود که بدون شک می‌توانست بسیار بدتر باشد».
او همچنین به توافقات آمریکا با طالبان اشاره کرد و گفت که دولت ایالات متحده آن‌ها را در برابر تعهدات‌شان مسئول نگه خواهد داشت.
 خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که بسیاری آن را غیر/مسئولانه می‌خوانند با انتقادات زیادی در داخل آمریکا و جهان روبه‌رو شده‌است؛ اما زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که مردم امریکا باید از این روند راضی باشند؛ زیرا توسط آن جنگ افغانستان برای ایالات متحده به پایان رسید.
آقای خلیل‌زاد که در سال 2018 از سوی دونالد ترامپ به حیث نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان تعیین شد پس از سه سال کار در این سمت استعفا کرد. مقام‌های پیشین افغان او را مسئول وضعیت کنونی افغانستان می‌دانند که ناشی از امضای توافق‌نامه دوحه میان خلیل‌زاد و طالبان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала