استقبال طالبان از بازگشایی نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2021
عضو شوید
طالبان اعلام کرده که دولت جدید بازگشایی نماینده‌گی سیاسی اتحادیه اروپا در کابل را می‌ستاید و آن را آغاز روند تعامل با کشورهای اروپایی می‌داند.
به گزارش اسپوتنیک، احمد الله وثیق، معاون سخنگوی طالبان (ممنوع در روسیه) گفت: « تصمیم اتحادیه اروپا که در آینده نزدیک دفترشان را بازگشایی می‌کنند یک گام خوب است. هم به نفع افغانستان است و هم به نفع این اتحادیه است. آنان از نزدیک کارهای شان را تعقیب و ارزیابی خواهند کرد. در مورد امنیت آنان نیز اطمینان می‌دهیم که امنیت تمام دفاتر و افراد شان به گونه مطمین تامین خواهد شد.»
روزنامه فایننشال تایمز، پیشتر گزارش داد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که تا یک ماه دیگر فعالیت‌های سیاسی‌اش به گونه محدود با امارت اسلامی از سر بگیرد. در گزارش همچنان گفته شده است که این اقدام به معنای به رسمیت شناختن حکومت کنونی نیست.
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2021
احتمال بازگشت هیأت دیپلماتیک اتحادیه اروپا به کابل
پس از سقوط حکومت پیشین دفتر سیاسی اتحادیه اروپا در کابل در کنار سایر نهادهای خارجی و سفارتخانه‌ها مسدود گردید. از سویی هم، شماری از کشورهای غربی فعالیت‌های سیاسی مربوط به افغانستان را از کشور قطر به پیش می‌برند.
در همین‌حال، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه در صفحه تویترش در این باره چنین نوشته است: «آغاز ماموریت اتحادیه اروپا یک اقدام مثبت است و ما آنرا می‌ستاییم. همان طوریکه امنیت دیگر سفارتخانه‌های تضمین است، امنیت سفارت‌خانه‌ها و کارمندان اروپایی نیز تضمین خواهد بود.»
هم اکنون  کشورهای غربی نماینده‌گی‌های سیاسی خود را از کابل به دوحه، پایتخت قطر انتقال داده اند.
بر بنیاد گزارش‌ها، اتحادیه اروپا ماه گذشته یک هیأت را به افغانستان فرستاد تا امکان بازگشت دیپلمات‌هایش به کابل را ارزیابی کند.
این اتحادیه دسترسی لازم برای اجرای موثر بسته کمکی‌اش به افغانستان را که حدود یک میلیارد یورو است، بدون حضوراش در کابل، ممکن نمی‌داند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала