"تسلیمی رقت انگیز": دو شکست بایدن در سیاست خارجی

© AFP 2023 / Drew Angerer / Getty Imagesجوبایدن
جوبایدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.10.2021
عضو شوید
تحلیلگران آمریکایی رئیس جمهور این کشور را به تسلیمی "رقت‌بار" در سیاست خارجی متهم نمودند که ضعف آمریکا در صحنه بین المللی را به همراه داشت.
 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از National Interest  اسل برمن، پژوهشگر ارشد در موسسه هوور و استاد علوم انسانی در دانشگاه استنفوردو ریکی هیل، مفسر آمریکایی در مقاله ای برای این نشریه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را نشان دادن ضعف متهم نمودند.
شوخی بدل کردن پوتین و بایدن در نخستین دیدار در ژنو + ویدئو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2021
شوخی بدل کردن پوتین و بایدن در نخستین دیدار در ژنو + ویدئو
آنها می‌گویند این امر بیانگر دو شکست فاحش آمریکا در صحنه  سیاست خارجی واشنگتن بود.
نخست آنچه باعث عصبانیت تحلیلگران شده این نکته است که جو بایدن به روسیه « اجازه» داد تا کار ساخت « جریان شمالی -2» را تکمیل کند که به عقیده آنها این را می توان « تسلیم رقت‌انگیز» واشنگتن دانست.
برمن و هیل معتقدند:«جو بایدن مثل شاهین در انتخابات شرکت کرد و قول داد که پاسخ های دندان‌شکنی به اقدامات کرملین بدهد، اما دولت وی برای مسکو «شانس خوب» آورد و سیاست انرژتیک دولت او اولین شکست برای واشنگتن شد.
لغو بی چون و چرای خط لوله Keystone XL و سرکوب عرصه نفت و گاز آمریکا، استقلال انرژتیک را به عقب راند که به نفع پوتین و به ضرر منافع ملی ماست».
مفسران آمریکایی دومین شکست بایدن را واکنش روسیه به خطابیه آمریکا نسبت به کشورهای آسیای میانه در رابطه با احتمال استقرار نیروهای آمریکایی در آنجا نامیدند.
نویسندگان مقاله معتقدند:«روسیه فهماند که استقرار واحدهای نظامی آمریکا در ازبکستان و قرقیزستان را تحمل نخواهد کرد. مسکو حتی جرئت آن را بخود داد که پیشنهاد استقرار واحدهای نظامی آمریکایی در پایگاه های روسیه در آسیای میانه را مطرح سازد».
برمن و هیل گفتند که در دولت بایدن، این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفت. در زمان دونالد ترامپ، حتی نمی شد به چنین چیزی فکر کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала