بلینکن: وزارت خارجه امریکا کار خود را در پیوند با تخلیه از افغانستان بررسی می کند

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر بلینکن: وزارت خارجه امریکا کار خود را در پیوند با تخلیه از افغانستان بررسی می کند
بلینکن: وزارت خارجه امریکا کار خود را در پیوند با تخلیه از افغانستان بررسی می کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2021
عضو شوید
وزارت خارجه ایالات متحده یک سری بررسی های داخلی از فعالیت های دیپلمات های امریکایی در پیوند با تخلیه از افغانستان انجام خواهد داد.
بلینکن: بر کارکرد طالبان نظارت خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.09.2021
بلینکن: بر کارکرد طالبان نظارت خواهیم کرد
وزیر امور خارجه امریکا گفت: "بسیاری از شما و همکارانتان در سرتاسر جهان با شدت کار کرده اید تا امنیت بیش از 120000 شهروند امریکایی، شرکای خارجی، افغانستانی های در معرض خطر را تضمین کنید. این یک دستاورد مهم و گواهی است نه تنها فداکاری و تدبیر شما، بلکه همچنین احساس مسئولیت عمیق در قبال افغانستان. و این عملیات نیز فوق العاده دشوار بود".
او تاکید کرد، که اکنون می توانید شروع به پرسیدن سؤالات در مورد نحوه تکمیل کار کنید: "آیا می توانستیم طور دیگری انجام دهیم؟ آیا می توانستیم این گام را متفاوت انجام دهیم؟ آیا ابتدا باید این یا آن ایده را امتحان می کردیم؟ آیا می توانستیم سریعتر انجام دهیم؟ به این موضوع بیایید. تصمیم؟".
او افزود: "ما در مدت کوتاهی چیزهای زیادی یاد گرفتیم. ما این را از تجربه خود آموختیم. ما از تمرین آموختیم. ما این را مدیون خود، دوستان و شرکای افغانستانی خود، کارمندان آینده وزارت امور خارجه هستیم که ممکن است روزی با مشکل مشابهی روبرو شوند. هر چیزی را که یاد گرفته‌ایم اصلاح کنیم، یاد بگیریم، به کار ببریم، آن را به گونه‌ای نگه داریم که برنامه‌ریزی آینده ما را موثرتر کند و به ما کمک کند برای حوادث احتمالی آینده بهتر آماده شویم".
بررسی های بیشتر
همانطور که روزنامه "پولیتیکو" پیشتر گزارش داده بود، دایان شاو، بازرس کل وزارت امور خارجه امریکا، یک نهاد مستقل در این وزارت، مروری بر تعدادی از دسته‌بندی‌های دیپلمات‌های آمریکایی در بخش افغانستان آغاز می‌کند. به نوشته این روزنامه، این محاکمه در درجه اول بر شرایط کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان و همچنین تخلیه اضطراری دسته های مختلف مردم از این کشور جنوب آسیا پس از انتقال آن به کنترل گروه طالبان تأثیر خواهد گذاشت.
شرایط خروج عجولانه ایالات متحده از افغانستان در حال حاضر توسط چندین کمیته کنگره در حال بررسی است. از جمله کمیته های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان و همچنین کمیته های ویژه اطلاعاتی. افزون بر این، انتظار می رود جان ساپکو، بازرس کل دولت ایالات متحده برای بازسازی در افغانستان، و سرپرست بازرس کل پنتاگون، شان اودانل، بررسی های مشابهی را انجام دهند.
جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده در 14 اپریل اعلام کرد، که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، عملیاتی که به طولانی ترین عملیات نظامی خارج از کشور در تاریخ آمریکا تبدیل شد. ایالات متحده این جنگ را در اکتبر 2001 آغاز کرد. خروج نیروهای آمریکایی در ماه می آغاز شد و تا اوایل سپتامبر به پایان رسید. در اوج عملیات ایالات متحده در سال 2010-2013، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر گذشت. واحدهای اصلی جنگی آمریکا و ناتو در سال 2014 از افغانستان خارج شدند.
پس از اعلام آمادگی ایالات متحده آمریکا برای خروج نیروهایش، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل افغانستان آغاز کردند. در 15 اگوست، رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی به بیرون از کشور گریخت و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала