قریشی: امیدواریم حاکمان جدید افغانستان توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند

© AP Photo / B.K. Bangashقریشی
قریشی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2021
عضو شوید
وزیر خارجه پاکستان با بیان این‌که امیدواریم هیأت حاکمه کنونی افغانستان توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند، گفت: ما به تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم و به دنبال افغانستانی با ثبات و شکوفا هستیم.
به گزارش اسپوتنیک، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان امروز (چهارشنبه) در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران طی سخنانی گفت: باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند. معتقدیم باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.
وی ادامه داد: در مدت اخیر تحولات مهمی در این کشور رخ داد و در ماه آگوست امسال یک انتقال قدرت بدون خونریزی در این کشور به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید.
وزیر خارجه پاکستان اضافه کرد: در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم، اظهار داشت:‌ نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست نیز در ادامه آن برگزار شده تا کشورهای همسایه در افغانستان به یک هماهنگی برسند تا چالش‌های به وجود آمده را به نوعی مدیریت کنند. 
این دیپلمات ارشد پاکستانی ادامه داد: ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد. معتقدیم که جلسه امروز می‌تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.
قریشی  طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.10.2021
توصیه‌ قریشی به طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی
وی افزود: مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم اهمیت دارد حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند.
شاه محمود قریشی گفت: برای ما بازگشایی مدارس در افغانستان برای دختران و پسران مهم است.
وی با اشاره به تعاملات مقامات پاکستان با مسئولان کنونی مستقر در افغانستان اظهار داشت: براساس رایزنی‌های انجام شده متوجه هستیم که آنها به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال این هستیم که تعامل سودمندی داشته باشند. 
وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: ما باید از وقوع منازعات جدید در این منطقه جلوگیری کنیم. در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک‌های انساندوستانه به مردم این کشور ارسال شود. بسیاری از مردم در حال حاضر پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود با توجه به در پیش بودن فصل سرما وضعیت وخیم‌تر شود.
وی گفت: ما کمک‌هایی را به افغانستان ارسال کرده و ادامه می‌دهیم و باید کمک‌های بین‌المللی و انساندوستانه به مردم این منطقه ادامه یابد.
وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: در همین راستا معتقدیم که باید سرمایه مردم افغانستان در خارج از کشور نیز آزاد شود تا به اقتصاد مردم افغانستان کمک کند.
قریشی با اشاره به انفجارهای اخیر در افغانستان گفت: مسئله مهم دیگر مقابله با تروریسم و افراطی گری است و در این زمینه باید برای ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنیم چرا که فعالیت‌ تروریست‌ها تهدیدی برای ثبات منطقه است.
وی بیان کرد: امیدواریم هیأت حاکمه کنونی افغانستان توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند. تحقق این می‌تواند تضمین کننده بهبود تعامل با طالبان شود. ما به تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم و به دنبال افغانستانی با ثبات و شکوفا هستیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала