کاهش بهای جلغوزه در ولایت‌های جنوب شرقی افغانستان

© Photo / MOAAکاهش بهای جلغوزه در ولایت‌های جنوب شرقی افغانستان
کاهش بهای جلغوزه در ولایت‌های جنوب شرقی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2021
عضو شوید
ولایت‌های جنوب‌شرقی افغانستان چون پکتیا، پکتیکا و خوست از جمله ولایت‌هایی‌‌اند که امسال میزان حاصلات جلغوزه در آن‌ها نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده، اما تاجران این میوه می‌گویند که بهای آن امسال به نیم کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، مردمانی که در نزدیکی مناطق جنگلی ولایت‌های جنوب‌شرقی زنده‌گی می‌کنند، می‌گویند که تاجران جلغوزه را به بهای بسیار اندک خریداری می‌کنند. آنان می‌افزایند که سال گذشته بهای جلغوزه بیش‌تر بود؛ اما ام‌سال با بهای کم‌تری آن را می‌فروشند.
 گفتگو میان افغانستان و چین روی از سرگیری صادرات جلغوزه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2021
گفتگو میان افغانستان و چین روی از سرگیری صادرات جلغوزه
بر بنیاد معلومات، مجموع تولید جلغوزه در ولایت‌های پکتیا، پکتیکا، خوست، لغمان و دیگر ولایت‌ها 50 هزار تُن برآورد شده است که ولایت‌های پکتیا، پکتیکا و خوست 70 درصد آن را تشکیل می‌دهند.
در همین حال، شماری از تاجران جلغوزه در ولایت‌های جنوب‌شرقی نیز می‌پذیرند که بهای جلغوزه امسال به نیم کاهش یافته است. آنان می‌گویند که تاکنون جلغوزه به کشورهای خارجی صادر نشده است و ادامۀ این وضعیت زیان‌های بسیاری را به تاجران این میوه وارد می‌کند.
نورگل منگل، معاون اتحادیۀ جلغوزه در خوست به سلام‌وطندار می‌گوید که یک کیلوگرام جلغوزه سال گذشته 2500 افغانی فروخته می‌شد و امسال 1600 افغانی به فروش می‌رسد. او می‌افزاید که اگر بازارها برای صادرات جلغوزه ایجاد شود، تأثیر مثبت بر اقتصاد مردم و تاجران خواهد گذاشت.
با این حال، مسئولان طالبان می‌گویند که با نماینده‌گان چین و شماری از کشورهای دیگر دربارۀ صادرات جلغوزۀ افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند و به‌زودی این مشکل را حل خواهند کرد.
لازم به یادآوری‌ست که سال گذشته یک کارخانۀ پروسس و بسته‌بندی جلغوزه به ارزش 6 میلیون دالر در شهر گردیز، مرکز پکتیا ساخته شده؛ اما به‌دلیل نبود صادرات، فعالیت آن متوقف شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала