سیستم صحی شفاخانۀ 100 بستر ولایت پروان در حال فروپاشی‌ست

© Photo / Zia.Hسیستم صحی شفاخانۀ 100 بستر ولایت پروان در حال فروپاشی‌ست
سیستم صحی شفاخانۀ 100 بستر ولایت پروان در حال فروپاشی‌ست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2021
عضو شوید
شفاخانۀ 100 بستر غیرنظامی ولایت پروان یگانه نهاد صحی با ظرفیت 100 بستر در این ولایت است که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، ماهانه تا یک‌هزار و 100 بیمار را درمان می‌کرد و بیش‌تر از 100 عملیات برنامه‌ریزی‌شده را انجام می‌داد.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، این شفاخانه هم‌چنان روزانه تا 600 بیمار سراپا را می‌پذیرفت.
اما اکنون و با روی‌کارآمدن طالبان مسئولان این شفاخانه از کاهش فعالیت‌های‌شان سخن می‌زنند و می‌گویند که بیماران بستری را نمی‌پذیرند، عملیات‌های برنامه‌ریزی‌شده ندارند و فعالیت داکتران را تنها به روزهای خدمتی/نوکریوالی آنان خلاصه کرده‌اند.
کمک 45 میلیون دالری سازمان ملل برای بخش صحت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
کمک 45 میلیون دالری سازمان ملل برای بخش صحت افغانستان
یک تن از مسئولان شفاخانۀ 100 بستر غیرنظامی پروان که نخواست هویتش فاش شود به سلام‌وطندار می‌گوید، افزون بر این‌که کارمندان‌شان پنج ماه می‌شود معاش دریافت نکرده‌اند، حَمَلۀ‌شان برای انتقال به محل کار نیز لغو شده است.
او می‌افزاید، «ما فعلاً تنها عملیات‌های عاجل را می‌گیریم و مریض‌هایی که زنده‌گی‌شان در خطر است. اگر به همین مشکل اصلی و اساسی ما رسیده‌گی نشود، شاید هم فعالیت‌های ما با رکود مواجه و شفاخانه بسته شود».
در همین حال، داکتران و پرستاران شفاخانۀ 100 بستر غیرنظامی پروان از وضعیت بد زنده‌گی‌شان حکایت می‌کنند و هشدار می‌دهند که اگر به مشکلات‌شان رسیده‌گی نشود، ناگزیر اند دست از فعالیت بردارند.
با این همه، بیماردارانی که بیماران‌شان در شفاخانۀ 100 بستر غیرنظامی پروان بستری‌اند، از فعالیت‌ها و تلاش‌های کارمندان صحی ستایش می‌کنند. آنان از مسئولان امارت اسلامی در پروان می‌خواهند که برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های این شفاخانه، معاش کارمندان صحی و سهولت‌های پیشین آنان را برگردانند.
سعدیه، بیمارداری که چهار روز می‌شود کودکش در شفاخانۀ 100 بستر غیرنظامی پروان بستری‌ست می‌گوید، «امروز چهار روز است که شفاخانه آمدیم، طفلکم مریض است، دهن و دامن است، بستر است. بی‌چاره‌ داکتران چهار ماه می‌شود که معاش نگرفته‌اند، بی‌چاره‌ها زحمت زیاد می‌کشند».
بر بنیاد گفته‌های برخی منابع در شفاخانۀ 100 بستر غیرنظامی پروان، حتی مواد خوراکی این شفاخانه برای کارمندان صحی و بیماران در حال تمام‌شدن است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала