طالبان حقابه هیرمند را به رسمیت شناخته اند

© Photo / National Water Affairs Regulation Authorityطالبان حقابه هیرمند را به رسمیت شناخته اند
طالبان حقابه هیرمند را به رسمیت شناخته اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.10.2021
عضو شوید
وزارت خارجه ایران همچنان گفته است که تحولات سیاسی اخیر در افغانستان ممکن است به تهدید راهبردی در برابر منافع ایران مبدل شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک مقام وزارت خارجه ایران می‌گوید که طالبان در مذاکرات غیررسمی با مقام‌های ایرانی، حقابه هیرمند را به رسمیت شناخته اند. این در حالی است که پیش از این اشرف غنی، رییس جمهور پیشین کشور، گفته بود که به هیچ کشوری آب رایگان نمی‌دهد.
سید رسول موسوی، مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه در نشستی گفته است که تحولات سیاسی اخیر در افغانستان تهدید راهبردی را متوجه منافع ایران می‌سازد.
موسوی گفت: "اگر سیستم طالبان با این طرز تفکر، به این شکل، در افغانستان مستقر بشود قطعا تهدید راهبردی علیه منافع ملی کشور ما هست. هیچ شکی در این نیست".
هر چند طالبان مساله به رسمیت شناختن حقابه هیرمند را تأیید و یا رد نکرده است، اما این مساله با واکنش‌های روبررو شده است.
رییس پیشین شورای ولایتی هلمند می‌گوید که چالش کم آبی در هلمند جدی است و تأکید دارد که نباید آب این دریا به ایران داده شود.
عطا الله افغان، رییس پیشین شورای ولایتی هلمند، گفت: "اکنون که ایران درخواست آب کرده است این اصلا برای هلمندیان قابل قبول نیست چون خود هلمندیان با کمبود آب روبرو استند".
معاهده ایران و افغانستان در باره آب رود هیرمند در سال 1351 خورشیدی میان امیرعباس هویدا و محمد شفیق، نخست وزیران وقت افغانستان و ایران امضا شد.
بر بنیاد این توافق، سالانه 850 میلیون مترمکعب سهم ایران از آب سد کجکی رودخانه هلمند یا هیرمند است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала