دانشمندان علت اصلی طاسی مردان را یافتند

© Fotolia / CatherinelprodЛысый мужчина
Лысый мужчина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.10.2021
عضو شوید
دانشمندان آمریکایی دریافته اند که پیری سلول های بنیادی یکی دلایل اصلی ریزش مو طاسی در مردان است.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو علت بروز طاسی را توضیح داده اند. نتایج این مطالعه در مجله علمی Nature Aging  منتشر شده است.
دانشمندان در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند که وقتی سلول‌های بنیادی مو پیر می‌شوند، چسبندگی کمتری پیدا می‌کنند، مکان‌های خاصی در داخل فولیکول را رها نموده و وارد درم "پوست" می‌شوند. این سلول ها درخارج از میکرومحیط ظریف خود، معمولا نمی توانند زنده بمانند.
محققان می‌گویند: "در نتیجه سلول‌های بنیادی که برای رشد مو مورد نیاز است، کمتر و کمتر باقی می‌مانند که این امر منجر به نازک شدن مو و طاسی تدریجی می‌شود."
دانشمندان برای اولین بار چنین مکانیسم طاسی را گزارش کردند.
چرا مردان بیشتر از  زنان کرونا می‌میرند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2021
چرا مردان بیشتر از زنان کرونا می‌میرند
 از آنجا که فولیکول های موش ها شبیه فولیکول های انسان است، نویسندگان این مطالعه امیدوارند که کشف آنها  بتواند به مبارزه با ریزش مو و جلوگیری از طاسی سر  کمک کند.  
پیش ازاینیک متخصصان پوست ابراز داشتند که تمامی افراد مبتلا به کرونا با مشکل ریزش مو مواجه نمی‌شوند، بلکه این مشکل ممکن است برای گروهی از افراد که شدت بیماری کرونا در آن‌ها بیشتر است، ایجاد شود.
پژوهشگران هشدار دادند که احتمال مشاهده موارد شدید بیماری کووید-19 در مردان مبتلا به الگوی طاسی مردانه نسبت به افرادی که ریزش مو ندارند، دو و نيم برابر بیشتر است.
این شرایط به طور معمول با نازک شدن مو در نواحی گیجگاهی پوست سر، پیش از این که پیشرفت کرده و روی قسمت بالای سر نیز تاثیر بگذارد، آغاز می‌شود.
الگوی طاسی مردانه شایع‌ترین نوع ریزش مو در مردان است. این شرایط به نام "آلوپسی آندروژنتیک" نیز شناخته می‌شود.
این شرایط حدود 50 درصد مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала