ایجاد پایگاه در مرز افغانستان؛ چین و تاجیکستان چی دست‌آوردی خواهند داشت؟

© Sputnik / Vladimir Vyatkin /  مراجعه به بانک تصاویر ایجاد پایگاه در مرز افغانستان؛ چین و تاجیکستان چی دست‌آوردی خواهند داشت؟
ایجاد پایگاه در مرز افغانستان؛ چین و تاجیکستان چی دست‌آوردی خواهند داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.10.2021
عضو شوید
پارلمان تاجیکستان پیش نویس توافقنامه‌ای را به امضا رساند که در این لایحه چین قادر است برای پولیس تاجیکستان، به ارزشش 8.9 میلیون دالر بسازد.
چین تصمیم دارد یک پایگاه نظامی برای تاجیکستان در نزدیکی مرز افغانستان ایجاد کند. این دو کشور نگران نفوذ گروه‌های ترویستی از خاک افغانستان هستند.
تاجیکستان و چین از ایجاد این پایگاه چه بهره‌هایی خواهند برد؟
چی ارتباطی با افغانستان دارد؟
آیا تاجیکستان می‌تواند چنین تصمیمی را بدون هماهنگی با کشورهای عضو شانگهای اتخاذ کند؟
ایجاد این پایگاه چه پیامدهایی برای منطقه می تواند داشته باشد؟
در پاسخ به این سوال‌ها سلمان‌علی دوست‌زاده، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک، می‌گوید که با تحول جدیدی که در افغانستان اتفاق افتاده است، اولین پیامد این است که ساختار منطقوی، اتحاد پیمان های اقتصادی و ساختار پیمان های نظامی در منطقه برای یکبار دیگر تعادل خود را ازدست خواهد داد.
به گفته آقای دوست‌زاده، همزمان با پیشنهادی که چینایی ها میخواهند به تاجیکستانی ها پیشنهاد از این را بدهند که یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز افغانستان برای چینایی ها واگذار بکند.
طبق اظهارات کارشناس قبل از طرحی که چین میخواهد با تاجیکستان همکاری نظامی داشته باشد، امریکا یک ماه قبل طرح واگذاری یک پایگاه نظامی در آسیای میانه را به روسیه داده است.
دوست‌زاده گفت: "
ممکن امریکایی ها حداقل در کشورهای نزدیک یا همجوار افغانستان مانند تاجیکستان یا احتمال خیلی قوی ترکمنستان، اوزبیکستان و یا پایگاه نظامی در قزاقستان مدنظر امریکایی ها باشد تا روس ها را اطمینان بدهند که شما با واگذاری پایگاه نظامی، می توانین در حوزه امنیت منطقه‌ای با امریکایی ها همکاری داشته باشین و بحث امنیت شما ممکن است در همکاری نظامی با ایالات متحده امریکا برای جلوگیری از تروریزم، مثمر واقع شود. درحالیکه امریکا اهداف و برنامه‌های خاص خود را از این طریق پیش می‌برد، همچنان چین کوشش دارد که با ایجاد پایگاه نظامی و طرح موضوع ایجاد پایگاه نظامی در تاجیکستان، به نحوی سعی دارد که اتحاد بین کشورهای مثل امریکا، روسیه، آسترالیا و هند را صدمه بزند."
نیز اظهار داشت: "
تنها راهی که چینایی ها میخواهند از طرح موضوعیت این مسئله که پایگاه نظامی در تاجیکستان داشته باشد، امکان از این وجود دارد که اولین ضربه را به اتحاد این چهار کشور بزند (امریکا، روسیه، هند و آسترالیا). بحث دیگه این است که با توجه به اینکه نشست هایی در مسکو و تهران برگزار شد، تحولات منطقوی هم به سمتی پیش میرود که با توجه به وضعیت جدید در افغانستان، بسیار از دکتورین نظامی و سیاسی منطقه هم سعی دارند روشی را که پیش میگیرند بسیار محتاطانه باشد، بطور مثال رسول مسوی معاون سیاست خارجه ایران موضوعات منطقوی ناشی از افغانستان را داشتند: سیاست خارجه ایران حتی ضمیمه میکند دیگاه خود را مبتنی بر اینکه ممکن است آنچه در افغانستان اتفاق افتاده بر امنیت ملی و امنیت اقتصادی ایران ممکن خطرناک باشد و بر مهار طالبان داعش میتواند یک گزینه باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود که گمان ما بر این است که دکتورین سیاست خارجه کشورهای منطقه را ممکن است در یک سردرگمی فرو برده باشد که اینها نیازمند این است تا به قدر محتاطانه به پیش بروند و با مطالعه دقیقتر بتوانند گام های خود را برای به رسمیت شناختن طالبان و بر اتخاذ یک تصمیم برای شکلگیری گروه‌های دیگر یا اتحاد نظامی و اقتصادی در منطقه به پیش بگیرند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала