ترامپ: بایدن 85 میلیارد دالر تجهیزات نظامی را به دست طالبان رها کرد

© REUTERS / Carlos BarriaЭкс-президент США Дональд Трамп
Экс-президент США Дональд Трамп - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2021
عضو شوید
 رییس جمهوری سابق آمریکا در ادامه حملات شدید خود علیه نحوه خروج نظامیان آمریکایی به دستور جو بایدن از افغانستان، گفته‌است که تجهیزات نظامی آمریکایی به ارزش 85 میلیارد دالر در افغانستان بدون اینکه منهدم شود، رها شد.
به گزارش اسپوتنیک،  دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری سابق ایالات متحده روز یکشنبه، 9 عقرب در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» جو بایدن را «بدترین رییس جمهور تاریخ امریکا» خواند و گفت که جیمی کارتر و جورج بوش هم رؤسای جمهور خوبی برای آمریکا نبودند. او افزود: «فکر می‌کنم این (بایدن) بدترین رییس جمهور تاریخ کشور ما باشد.»
وی گفت که اگر به افغانستان نگاه کنید، می‌بینید که چه اتفاقات وحشتناکی برای آمریکا افتاد و جوانان امریکایی زیادی کشته شدند.
 Советник президента США по вопросам национальной безопасности Джон Болтон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.10.2021
بولتون: ترامپ و بایدن هر دو مسئول خروج "شرم‌آور" از افغانستان هستند
دونالد ترامپ با اشاره به حمله داعش به فرودگاه کابل گفت که در این حمله بیش از 20 نفر را داریم که دست و پای‌شان قطع شده‌است. او اضافه کرد: «هیچ‌کس درباره این حمله حرفی نمی‌زند و بعد از آن، بهترین تجهیزات نظامی به ارزش 85 میلیارد دالر که بیشترش نو بود در آن‌جا رها شد و آن‌ را منفجر نکردند.»
ترامپ در پاسخ به این سؤال که به دولت بایدن چه نمره‌ای می‌دهد، گفت:‌«فکر می‌کنم باید بگویم این یک دولت شکست‌خورده است. این یک فاجعه است. هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. دوست داشتم ببینم کارش را درست انجام می‌دهد. فکر نمی‌کنم هرگز چنین شرمساری را برای دولتی دیده باشیم.»
او در سخنانش بار دیگر وارد بحث افغانستان شد و گفت که «تعداد نیروهای‌مان را به 2500 نفر رساندم و همه آن‌ها وضعیت خوبی داشتند و دست کسی به آن‌ها نمی‌رسید».
رییس جمهوری پیشین آمریکا گفت که بعد بایدن آمد و ارتش را قبل از مردم خارج کرد و هزاران نفر را که آمریکایی هستند و باید خارج می‌شدند در آنجا رها کرد.
نیروهای آمریکایی 16 روز پس از ورود طالبان به کابل، افغانستان را ترک کردند؛ اما بر اساس گزارش‌ها هنوز صدها شهروند آمریکایی یا همکاران افغان نیروهای خارجی در افغانستان باقی مانده‌اند و با تهدید طالبان روبه‌رو اند.
از سوی دیگر، منتقدان دولت آمریکا می‌گویند که ارتش ایالات متحده، تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته و غالبا نو را در پایگاه‌های نظامی خود و ارتش افغانستان برای طالبان واگذاشت و بدون آنکه آنها را از بین ببرد یا منتقل کند، کشور را ترک کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала