بلینکن: هنوز 200 آمریکایی دیگر در افغانستان باقی‌مانده اند

© REUTERS / Pool / Olivier Hoslet بلینکن: هنوز 200 آمریکایی دیگر در افغانستان باقی‌مانده اند
 بلینکن: هنوز 200 آمریکایی دیگر در افغانستان باقی‌مانده اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سرنوشت آمریکایی های تخلیه شده از افغانستان صحبت کرد و گفت شماری از شهروندان آمریکایی هنوز در افغانستان به سر می‌برند.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در صحبت با شبکه تلویزیونی CNN گفت که واشنگتن پس از خروج رسمی نیرو های آمریکایی از افغانستان از اواخر ماه اگست «حدود 340» آمریکایی دیگر را ازاین کشور  تخلیه کرده است.  
بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، تعداد کمی از آمریکایی ها در افغانستان بودند که نمی خواستند آنجا را ترک کنند. اما بعد دیدند که ما با موفقیت کار تخلیه را انجام می دهیم و گفتند: ما واقعاً می خواهیم کشور را ترک کنیم. بلینکن گفت: هنوز حدود 200 نفر از شهروندان ما در افغانستان هستند و ما تلاش خواهیم کرد تا آنها را از آنجا خارج کنیم.
بلینکن دراین مصاحبه گفت که شب پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان با اشرف‌غنی صحبت کرده و او را تحت فشار قرار داده‌بود تا طرح انتقال قدرت به یک حکومت فراگیر با حضور طالبان را بپذیرد.
به گفته او، اشرف‌غنی تعهد کرده‌بود که این طرح را می‌پذیرد و قدرت را به حکومت مشارکتی انتقال می‌دهد؛ اما گفته‌بود که اگر طالبان با این طرح توافق نکنند تا پای جان با آن‌ها می‌جنگد.
 وزیر خارجه آمریکا گفت: «روز بعد اطلاع یافتیم که اشرف‌غنی از افغانستان گریخته است.»
اشرف غنی، رییس جمهور پیشین، عصر روز یک‌شنبه، 24، با چند تن از نزدیکانش از کابل گریخت. براساس ادعاهای سفارت روسیه در کابل، او هنگام فرار بیش از 165 میلیون دالر را نیز با خود برد.
گفتنی است که طالبان در 24 اسد اعلام کردند که تا دروازه‌های کابل رسیده‌اند؛ اما تا رسیدن به یک توافق با دولت غنی برای انتقال قدرت وارد کابل نمی‌شوند.
اما  اشرف‌غنی بعد از ظهر همان روز با چند تن از نزدیکانش از افغانستان گریخت و هفته بعد مشخص شد او که در امارات متحده عربی به سر می‌برد حدود 165 میلیون دالر را نیز با خود برده است.  
اشرف غنی اما بعداادعاهای اختلاس پول را رد کرده و در مورد فرارش گفت که او برای جلوگیری از کشت‌وخون و ویران شدن شهر کابل، افغانستان را ترک کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала