جان باختن بیش از 10 خبرنگار در یک سال در افغانستان 

© Fotolia / Rafael Ben-Ariجان باختن بیش از 10 خبرنگار در یک سال در افغانستان 
جان باختن بیش از 10 خبرنگار در یک سال در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2021
عضو شوید
در جریان یک سال گذشته بیش از 10 خبرنگار در افغانستان کشته و بیش از 20 خبرنگار دیگر مورد خشونت قرار گرفته اند. 
خبرنگار تلویزیون راه فردا آزاد شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2021
خبرنگار تلویزیون "راه فردا" آزاد شد
به گزارش اسپوتنیک، کمیته حفاظت از خبرنگاران افغانستان اعلام کرد، که در یک سال حداقل 12 خبرنگار در افغانستان کشته شده اند و 230 خبرنگار مورد حمله خشونت آمیز قرار گرفته اند.
به گفته این کمیته، نمایندگان رسانه ها مورد ضرب و شتم، دستگیری و تهدید قرار گرفتند. تقریباً یک سوم موارد خشونت علیه خبرنگاران از لحظه به قدرت رسیدن گروه طالبان (که در فدراسیون روسیه تروریستی شناخته شده و ممنوع شده است) در افغانستان رخ داده است.
پیش از این شبکه تلویزیونی طلوع نیوز به نقل از اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گزارش داده بود، که از زمان روی کار آمدن طالبان، بیش از 30 مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ثبت شده است که 90 درصد آنها توسط طالبان انجام شده است. بر اساس گزارش سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز (RSF)، از سال 2001 حدود 100 روزنامه نگار از آن میان 16 خبرنگار خارجی در این کشور جان خود را از دست داده اند.
به گفته سازمان های حامی رسانه های آزاد در افغانستان، در کمتر از یک ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان، بیش از 150 رسانه در 20 ولایت افغانستان فعالیت خود را متوقف کرده اند.
سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز به نوبه خود گفت که مقامات تلاش می کنند تا امنیت خبرنگاران را تضمین کنند.
در آغاز ماه اگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 اگوست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند، که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اگوست از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغانستانی هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اگوست، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حضور نزدیک به 20 ساله نظامی آمریکا در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала