افسران آمریکایی: شکنجه‌ های وحشیانه سیا در گوآنتانامو 'لکه ننگین بر آخلاق آمریکا' است

© REUTERS / U.S. Department of Defense/Petty Officer 1st Class Shane T. McCoyعکس های برهنه زندانیان در زندان های سیا
عکس های برهنه زندانیان در زندان های سیا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2021
عضو شوید
 شماری از افسران آمریکایی در نامه ای، شکنجه‌ زندانیان گوانتانامو​​​​​​​ از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را محکوم نموده و آنرا "لکه ننگین بر دامن آمریکا" خواندند.
به گزارش اسپوتنیک، هفت افسر ارشد آمریکایی که در هیأت منصفه نظامی خدمت می‌کنند، شکنجه یک زندانی به دست مأموران سازمان اطلاعات مرکز آمریکا(سیا) را سرزنش کردند و آن را "لکه ای بر تار و پود اخلاقی آمریکا" دانستند.
این افسران در نامه خود که در  The New-York Timesمنتشر شده، رفتار با مجید خان را محکوم می‌کنند.
در نامه این افسران آمده است: بازجویی ها از خان بسیار فراتر از تکنیک های بازجویی پیشرفته و در مرز شکنجه است. این افسران افزودند که این شکنجه بی‌اثر بوده و آن را «توهین به ارزش‌های آمریکایی و مفهوم عدالت» خواندند.
"مجید خان اولین زندانی در خلیج گوانتانامو بود که از سوی افسران آمریکا  به 26 سال زندان محکوم شد.
Забор и сторожевая вышка тюрьмы Гуантанамо на Кубе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
مسدود شدن بلاک خطرناک‌ ترین جنایتکاران در زندان گوانتانامو
مجید خان، 41 ساله، اعتراف کرد که پیک القاعده بوده و در برنامه ریزی چند توطئه که هرگز اجرا نشدند، دست داشت. در فبروری 2012، او به اتهاماتی از جمله توطئه، قتل، و حمایت مادی از تروریسم اعتراف کرد."
مجید خان، هفته گذشته به طور علنی به تشریح نوع شکنجه‌ ای پرداخت که در یکی از به اصطلاح "سایت های سیاه" سیا در جریان جنگ علیه تروریسم و تهاجم آمریکا به افغانستان در سال 2001 متحمل شده بود.
وی گفت: تکنیک های بازجویی به کار رفته در مورد او شامل غرق شدگی مصنوعی، آویزان شدن برهنه از سقف و تجاوز فیزیکی و جنسی بود.
او گفت که در زندان سیا "هر چه بیشتر همکاری کردم، بیشتر شکنجه شدم". مجید خان می‌گوید برای دلجویی از بازجویان حتی به دروغ پردازی رو می‌آورد.
خان در پاکستان زندگی کرده و بزرگ شده است. او در سن 16 سالگی به آمریکا نقل مکان کرد.
او می‌گوید زمانی که به عضویت سازمان درآمده بود "بچه‌ای جوان، تحت تاثیر و آسیب پذیر" بوده است و اکنون که 41 ساله دارد هم القاعده و هم تروریسم را رد می‌کند.
 دولت آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، یک زندان نظامی در خلیج گوانتانامو، (جنوب شرقی کوبا) احداث کرد تا به ادعای مقامات آمریکایی  افراد مظنون به همکاری با تروریست‌ها را در آنجا نگهداری کند، اما این زندان پس از افشای شیوه‌های مخوف شکنجه و آزار زندانی‌ها در آن، به یکی از بدنام‌ ترین و ترسناک‌ ترین زندان‌های جهان معروف شد.
«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت: از بستن این بازداشتگاه حمایت می‌کند، اما تاکنون هیچ برنامه زمانی مشخصی برای انجام این کار ارائه نداده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала