“گزارش وال ‌استریت ‌ژورنال در مورد پیوستن نظامیان سابق افغان به داعش انگیزه سیاسی دارد”

© Photo / MoD“گزارش وال ‌استریت ‌ژورنال در مورد پیوستن نظامیان سابق افغان به داعش انگیزه سیاسی دارد”
“گزارش وال ‌استریت ‌ژورنال در مورد پیوستن نظامیان سابق افغان به داعش انگیزه سیاسی دارد” - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2021
عضو شوید
آگاه امور افغانستان و کارشناس سابق سازمان ملل می‌گوید که پوستین نظامیان سابق افغان به گروه داعش را بعید دانست.
گئورگی ماچیتیدزه، آگاه امور افغانستان و کارشناس سابق سازمان ملل متحد در بخش نظارت در زمینه القاعده و داعش (گروه‌های تروریستی ممنوع در روسیه) به اسپوتنیک گفت:
«با توجه به تجربۀ که من در ارتباط به ارتش افغانستان دارم، فکر می‌کنم که پیوستن آنها به داعش بعید به‌نظر می‌رسد. آنها (نظامیان افغانستان) افراد تحصیل کرده‌ای هستند و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. علاوه براین، برخی از آنها کشور را ترک کردند. طالبان بقیه آنها را به خدمت فراخوانده اند. ظاهراً این ها کسانی هستند که به طالبان دلایل مختلف اعتماد دارند از جمله اینکه طالبان به ایجاد خدمات ویژه و تمیز کردن نظم در کشور نیاز دارد. ارتش معمولی نمی‌خواهند بجنگند، آنها یک زندگی آرام می‌خواهند».
این کارشناس سابق سازمان ملل می‌گوید که جنگ طالبان و داعش کاملاً آشکاراست:
«اکنون به طرز عجیبی، داعش یک خطر بزرگ برای طالبان است. آنها (طالبان) به قدرت رسیدند و باید کشور را اداره و اوضاع را سر و سامان دهند و داعش به آنها اجازه نمی‌دهد با انجام حملات تروریستی مانع این کار می‌شود که نگران کننده است».
به گفته وی، هیچ چیزی خوبی در این مورد وجود ندارد. اگر طالبان نتوانند مبارزه جدی ضدتروریستی را آغاز کنند، نمی‌توانیم بگویم که امنیت در سطح کافی تضمین شده است.
پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود «تعداد نسبتاً کم، اما در حال رشدی» از اعضای سابق واحدهای دفاعی و امنیتی افغانستان پس از رها شدن از سوی نیروهای آمریکایی که آنها را آموزش داده بودند، به گروه تروریستی داعش روی آورده اند.
یکی از روسای سابق سازمان جاسوسی افغانستان به این روزنامه گفته، این عوامل فراری به داعش روی آورده اند، زیرا «در حال حاضر داعش تنها گروه مسلح دیگر» در این کشور است.
پیشتر رئیس استخبارات ولایت ننگرهار اعلام کرده بود که 34 عضو داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) در ولایت ننگرهار با کنار گذاشتن سلاح به طالبان تسلیم شده‌اند.
طبق گزارش‌ها، تسلیم شدن افراد داعش بر اثر میانجیگری رهبران قبایل محلی امکانپذیر شده است اما جزئیات بیشتری از آن در دست نیست.
این سومین گروه از شبه‌نظامیان داعش است که در یک هفتۀ اخیر به طالبان تسلیم شده‌اند. پیش از این نیز دو روه 50 و 60 نفر داعش به طالبان تسلیم شده بودند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش‌های مبنی بر پیوستن نظامیان سابق افغان به صفوف داعش را تکذیب و آن را «تبلیغات رسانه‌ای» خواند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала