وضعیت نگران‌کننده خدمات صحی در ولایت پروان

© Photo / Zia.Hوضعیت نگران‌کننده خدمات صحی در ولایت پروان
وضعیت نگران‌کننده خدمات صحی در ولایت پروان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.11.2021
عضو شوید
برخی از باشنده‌گان ولایت پروان از وضیعت بد عرضه خدمات صحی پس از حاکمیت طالبان در این ولایت نگرانی دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از 8صبح، به گفته آنان، از زمان تسلط طالبان بر کشور، شفاخانه‌ها و کلینک‌های صحی در ولایت پروان با مشکلات کمبود دوا، وسایل، امکانات صحی و در برخی موارد حتا با کمبود داکتر مواجه‌اند.
حاجی قدیر که پسر 22 ساله‌اش پس از سپری کردن عملیات در شفاخانه 100 بستر ملکی پروان بستری است، می‌گوید که به دلیل نبود امکانات در شفاخانه دولتی این ولایت، همه معاینات پسرش را در معاینه‌خانه‌های خصوصی با پرداخت پول انجام داده است.
 کمک 45 میلیون دالری سازمان ملل متحد  برای سیستم بهداشتی افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2021
کمک 45 میلیون دالری سازمان ملل برای سیستم بهداشتی افغانستان
وی می گوید: «به‌خاطر تداوی پسرم یک غرفه را که چند سال پیش برای دکانداری به 20 هزار افغانی خریده بودم، مجبور شدم که پنج هزار افغانی دوباره بفروشم تا پسرم را تداوی کنم».
این باشنده پروان از مسووولان حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر شفاخانه‌های دولتی در مرکز و ولایات را تمویل و تجهیز کند.
در کنار این، برخی از باشنده‌گان ولسوالی‌های پروان نیز می‌گویند که بنابر نبود امکانات صحی در کلینیک‌های این ولسوالی‌ها، ناگزیر می‌شوند که بیماران‌شان را به یگانه شفاخانه 100 بستر ملکی در مرکز این ولایت انتقال دهند. به گفته آنان، شفاخانه 100 بستر ملکی پروان نیز با مشکلات کمبود ادویه، وسایل و حتا به کمبود داکتر مواجه است.
در همین حال، برخی از کارمندان صحی و داکتران در پروان تصریح می‌کنند که از سه تا پنج ماه حقوق ماهانه‌شان را دریافت نکرده‌اند.
با این حال، مسوولان در ریاست صحت عامه ولایت پروان با رد ادعای نبود امکانات صحی در مرکزهای صحی و شفاخانه، 100 بستر ملکی پروان، می‌گویند که به‌زودی معاش کارمندان صحی و داکتران دولتی این ولایت نیز از سوی برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد «UNDP» پرداخت خواهد شد.
بر بنیاد آمار ریاست صحت عامه پروان، در حال حاضر بیش یک هزار و 140 کارمند صحی در شفاخانه و مرکزهای صحی این ولایت مصروف ایفای وظیفه‌اند.
برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد «UNDP» ماه گذشته اعلام کرد که به زود ترین فرصت معاشات ماه اکتوبر دست‌کم 25 هزار داکتر، پرستار و سایر کارمندان صحی صدها شفاخانه و کلینیک در افغانستان را پرداخت خواهد. گفتنی است که این پول تنها معاش ماه اکتوبر کارمندان را شامل می‌شود و مشخص نیست که معاشات باقی‌مانده این کارمندان چه زمان و از طریق کدام بودجه پرداخت خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала