خلبانان ارتش افغانستان در تاجیکستان در بازداشت به سر می‌برند

© Photo / MOD fbنیروهای هوایی افغان
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.11.2021
عضو شوید
رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که نزدیک به 150 خلبان و خدمه هواپیمای ارتش افغانستان در تاجکستان در زندان به سر می‌برند.
به دگزارش اسپوتنیک، روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داده است که دست‌کم 143 خلبان و کمک‌خلبان‌های ارتش افغانستان که در روز سقوط به تاجیکستان رفته بودند، در این کشور در بازداشته به سر می‌برند.
حدود 350 شهروند افغانستان به تاجیکستان فرار کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.07.2021
حدود 350 شهروند افغانستان به تاجیکستان فرار کردند
یکی از خلبانان بازداشت شده در تاجیکستان به این رسانه گفته است که در حال حاضر چندین هزار خلبان و خدمه هواپیما و کارکنان نیروهای هوایی دیگر افغانستان پنهان شده‌اند و احساس می‌کنند توسط ارتش آمریکا، رها شده‌اند.
 به گفته او اکنون این خلبان‌ها و کارکنان هوایی و خانواده‌های‌شان پنهان هستند و با خطر جدی مواجه‌اند.
این خلبانان بازداشت شده نیروهای ارتش افغانستان به نیویارک تایمز گفته است: «ما به ارتش و دولت آمریکا اعتماد داشتیم که به ما کمک می‌کنند و ما را از این وضعیت خارج می‌کنند.»
از سویی هم، یک عضو نیروهای هوایی پیشین کشور در یک تماس تلفنی به این روزنامه گفته است که پنج سال با نیروهای آمریکایی کار کرده و در حال حاضر او و همکارانش از سوی این کشور فراموش شده‌اند.
از سویی هم، جنرال دیوید هیکس، از آموزگاران نیروهای هوایی ارتش افغانستان، گفته است: «ما متوجه شدیم که هیچ برنامه‌ای از سوی ایالات متحده برای انجام کاری برای بیرون کردن این افراد وجود ندارد.»
در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده است که با حکومت تاجیکستان برای خروج خلبانان نیروهای ارتش پیشین افغانستان مطابق جدول تعیین شده، ارتباط منظم دارد.
این در حالی است که در نخستین روز ورود طالبان به کابل، حدود 150 خلبان با هواپیماهای دست‌داشته‌‌شان به تاجیکستان رفتند که از سوی نیروهای آن کشور بازداشت شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала