والی جدید کابل عضو فعال القاعده؛ چنین انتصاب در رسمیت شناختن طالبان تاثیر خواهد گذاشت؟

© Sputnik / Alexander Grashchenkov /  مراجعه به بانک تصاویر والی جدید کابل عضو فعال القاعده؛ چنین انتصاب در رسمیت شناختن طالبان تاثیر خواهد گذاشت؟
والی جدید کابل عضو فعال القاعده؛ چنین انتصاب در رسمیت شناختن طالبان تاثیر خواهد گذاشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.11.2021
عضو شوید
کارشناس مسائل بین‌المللی می‌گوید که هم‌فکری دو جریان (طالبان حقانی و القاعده) عامل و سبب اصلی شکل گیری یک رابطه مجدد میتواند شود.
نشریه امریکایی «لانگ‌ وار ژورنال» در گزارشی اعلام کرد احسان‌الله بریال که از سوی طالبان، به‌عنوان والی جدید کابل منصوب‌ شده، عضو فعال شبکه القاعده است.
او در سال 2013 مسئول طراحی حملات در ولایات پروان، کاپیسا، پنجشیر و کابل بود. مسئول کلیدی «شبکه حملات کابل» شامل گروه القاعده بود. بر اساس این گزارش، بریال بارها از سپاه قدس ایران کمک مستقیم دریافت کرده است.
طالبان گفته اند که روابط خود را با القاعده و دیگر سازمان های تروریستی قطع کرده اند، چنین انتصاب چگونه می تواند بر موضوع لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن بین المللی تأثیر بگذارد؟
در پاسخ به این پرسش، فرهاد ابرار کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت:
"تفاوت های به لحاظ اصول ظاهری میان آنها محسوس است، اما در مبانی این تفاوت ها به باور من شبیه یخ زیر آفتاب است. به همین خاطر گاه گاهی از هم پیوندی و نزدیکی شاخه حقانی گروه طالبان با القاعده، سخن به میان میاید و گفته می‌شود که این دو گروه در ارتباط به همدیگر هستند."
او درمورد گفته های طالبان مبنی بر اینکه آنها با القاعده تماس نخواهند داشت گفت:
"فکر میکنم این ظاهر قضیه است، هم‌فکری دو جریان عامل و سبب اصلی شکل گیری یک رابطه مجدد میتواند شود، هرچند زود است دراین باره قاطع جواب بدهیم، اما نمیتوانیم از رابطه میان هر دو جریان به گونه کامل کنار برویم و این مسئله را به حاشیه بکشانیم."
به گفته آقای ابرار، در صورت رابطه مستحکم میان هردو جریان، نوع دید منطقه و جهان نسبت به حاکمیت طالبان تغیر خواهد کرد:
دو گزینه، اول سیاسی و دوم گزینه نظامی احتمالن دربرابر گروه طالبان بیشتر از پیش فعال خواهد شد.
به گفته او در گزینه نخست از عدم شناسایی طالبان به عنوان یک دولت تا عدم تعامل کشورهای منطقه و جهان و تا وضع تحریم‌های شدید بر افغانستان متصور است. به فکر این کارشناس بین‌المللی در گزینه دوم، جهان یکبار دیگر مانند حملات 11 سپتامبر نظاره‌گر نخواهد بود، احمتالاً با حملات پیشگیرانه اقدام خواهند کرد.
ازسوی هم خالد بطرفی، رهبر القاعده در شبه جزیره عرب در پیام ویدیویی پیروزی طالبان را پیروزی ملت مسلمان خواند.
بطرفی در این پیام گفت:
" این تنها پیروزی طالبان نیست بلکه پیروزی امت [مسلمه] است. از خدا شکرگزاریم که این پیروزی را به طالبان عطا کرد و دعا می‌کنیم تا خداوند به تلاش‌های شما برکت دهد."
درعین حال حسن علی عدالت، تحلیل گر مسائل سیاسی، در گفتگو با افغانستان گفت که پیام رهبر القاعده چیز جدید نیست. به گفته او هنگامیکه طالبان در افغانستان به قدرت رسیدن تمام گروه‌های افراطی در سراسر جهان اظاهر خوشحالی کردند و برای طالبان تبریک گفتند.
آقای عدالت درمورد واکنش جامعه جهانی در ارتباط با پیام تبریکی رهبر القاعده به طالبان گفت: "جامعه جهانی و شبکه‌های استخباراتی جامعه جهانی خوب در این مورد می‌دانند، فقط اگر کدام اعلامیه نشر می‌کنند، فقط بخاطر اذهان عمومی جامعه."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала