کشف راهی  برای پیش بینی دیابت 19 سال قبل از آغاز بیماری

© Depositphotos.com / ImagepointfrДевушка с глюкометром измеряет сахар в крови
Девушка с глюкометром измеряет сахар в крови - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.11.2021
عضو شوید
تیمی از دانشمندان در یک مطالعه روشی را پیدا کرده اند که ابتلا به دیابت نوع دوم را حتا 19 سال قبل از آغاز بیماری پیش بینی می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان  دانشگاه لوند سوئد در یک مطالعه جدید نشان دادند که سطح یک پروتئین خاص (فولیستاتین) در خون به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده مفید برای دیابت نوع 2 تا دو دهه قبل از بروز هر گونه علائمی است، که می‌توان از یک آزمایش خون تشخیصی استفاده کرد.
نتایج این مطالعه در 10 نوامبر در مجله Nature Communications منتشر شده است.
پیش‌بینی دیابت برای افراد مبتلا به کرونا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.05.2020
پیش‌بینی دیابت برای افراد مبتلا به کرونا
فولیستاتین پروتئینی است که ابتدا در اواخر دهه 1980 کشف شد و برای نقش آن به عنوان یک هورمون تولید مثل مورد مطالعه قرار گرفت. تقریباً توسط تمام بافت‌های بدن انسان ترشح می‌شود و متعاقباً مشخص شده است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای متابولیک دارد.
کبد یکی از ترشح کننده‌های اصلی فولیستاتین است. در دهه گذشته، محققان دریافته‌اند که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب سطوح بالای این پروتئین در خون را نشان می‌دهند، بنابراین این تحقیق جدید به منظور روشن کردن این موضوع که آیا این سطوح بالا فولیستاتین خون قبل از ابتلا به دیابت نوع 2 است یا خیر.
محققان، سطح فولیستاتین را در نزدیک به 5000 نفر مورد مطالعه قرار دادند. مستقل از سایر عوامل خطر، محققان دریافتند که سطوح بالای فولیستاتین در گردش با ایجاد دیابت نوع 2 مدت ها قبل از توسعه بیماری مرتبط است.
مطالعات حیوانی قبلی نشان داده است که فولیستاتین می‌تواند مقاومت به انسولین را تشدید کند و باعث تجمع بافت چربی در کبد شود. این یک مکانیسم قابل قبول ارائه می‌دهد که توسط آن افزایش سطح فولیستاتین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد افزایش دهد.
دیابت نوع 2 یک اپیدمی رو به رشد جهانی است که 6 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، خطر ابتلا به دیابت را می توان با کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و ورزش قبل از وقوع بیماری به طور قابل توجهی کاهش داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала