رییس جمهور پیشین افغانستان: داعش پدیده وارداتی در افغانستان است

© Sputnik / Kh. Akifiرییس جمهور پیشین افغانستان: داعش پدیده وارداتی در افغانستان است
رییس جمهور پیشین افغانستان: داعش پدیده وارداتی در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.11.2021
عضو شوید
رییس جمهور پیشین افغانستان با بیان این‌که رویدادهای تروریستی پسین در کابل، کندز و کندهار با نام داعش دسیسه ای علیه ثبات افغانستان بود.
دیدار حامد کرزی با نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2021
دیدار حامد کرزی با نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان
وبینار بین المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان با  حضور علما،نخبگان و کارشناسان کشورهای منطقه توسط مرکز  فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبیان  با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محورهای شاخص ها و معیارهای تشکیل حکومت اسلامی، دولت فراگیر، تأمین امنیت، احقاق حقوق ملت و کسب مشروعیت بین‌المللی برگزار شد.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان که در این وبینار سخن‌ می‌گفت، خاطرنشان کرد امروز افراط گرایی به شکل تعریف شده دامنگیر جامعه اسلامی شده و  برخی ها در صددند دین را عامل  نفاق ، عداوت و کشتار معرفی کنند.
وی اظهار داشت: حوادث تروریستی اخیر در کابل، قندوز و قندهار که با نام داعش انجام شد و قلب مردم ما را جریحه‌دار نمود، دسیسه ای علیه افغانستان برای ادامه بی ثباتی در راستای اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه بود. لذا داعش پدیده وارداتی است که با دیانت، تاریخ و فرهنگ جامعه افغانستانی هیچ وجهه و سازوگاری ندارد.
کرزی خاطرنشان کرد:  اگر به‌صورت دقیق‌تر به قضایای افغانستان نگاه کنیم، روشن می‌شود که افغانستان و مسایل آن در چهل سال اخیر به ویژه در جهان اسلام یا مورد غفلت بوده و یا به گونه گزینشی و موردی به آن پرداخته شده است.
وی افزود: همه می‌دانند که افغانستان در اثر تجاوز پیاپی قدرت های جهانی و مداخلات بارها شاهد جنگ های خونین و طولانی بوده و ملت مسلمان افغانستان بخاطر دین و سرزمین اسلامی شان سال های متمادی به جهاد و دفاع پرداختند و از این نظر متحمل خسارات و صدمات سنگینی شدند.
او با  اشاره به تحولات اخیر افغانستان، تصریح کرد: تحولات اخیر که باعث فروکش نمودن شعله آتش جنگ و زمینه ساز قطع جنگ و خونریزی در کشور شد، مورد استقبال ما است و از این‌که امروز مردم افغانستان خبر ناگوار جنگ و کشتار را نمی‌شوند یا کمتر می‌شنوند بسیار خرسندیم. اما واقعیت آن است که وضع دشوار کشور ما و حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که با استقرار صلح دایمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم.
رئیس جمهوری پیشین افغانستان با اشاره به اهمیت جغرافیایی افغانستان و تاثیرات مستقیم آن گفت که موقعیت ژئوپولتیک افغانستان به گونه ای است که تحولات داخلی افغانستان با اوضاع بیرونی پیوستگی دارد .
وی تصریح کرد، راه حل  مسئله افغانستان در مشورت و مراجعه به مردم است زیرا ثبات سیاسی  و  برقراری صلح پایدار بدون مشارکت مردم بدست نمی آید.
کرزی گفت که افغانستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی در راستای ایجاد مشروعیت و تحکیم اقتدار حاکمیتی دارای تجربه طولانی و برخوردار از مکانیزم های سنتی و مردمی خاص خود است که توسل به آن در شرایط کنونی هم موثر و هم ضروری و غیر قابل اجتناب است. لذا فرصت بدست آمده در افغانستان برای رهایی از جنگ و خشونت و برقراری صلح و ثبات دایمی نباید از دست برود.
او خواهان همکاری کشور های همسایه افغانستان شد و خاطر نشان کرد به دلیل تاثیر متقابل اوضاع سیاسی افغانستان و منطقه به ویژه در عرصه اقتصاد و امنیت ما نیازمند همکاری و همراهی کشور های منطقه هستیم. بدون تردید مشکلات اقتصادی و امینتی افغانستان بر منطقه و به خصوص در کشورهای همسایه تاثیر ناگواری خواهد داشت و تا زمانی که بی ثباتی در افغانستان ادامه یابد، کشورهای همسایه و منطقه نیز از آن به شدت متاثر خواهند شد. لذا از کشور های همسایه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای ثبات و امنیت خود و منطقه با افغانستان همکاری کند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان خطاب به کشورهای دخیل در قضایای افغانستان، تاکید کرد: از جامعه جهانی به خصوص قدرت ها می‌خواهیم که اگر واقعا نگران امنیت خود و جهان هستند و به تعهدات شان در قبال افغانستان و مردم افغانستان استوارند، در این مرحله مهم و حیاتی برای ایجاد صلح و ثبات و عبور از وضع شکننده و دشوار کنونی با مردم افغانستان همکاری نمایند. در غیر آن صورت آسیب و ضربه جبران ناپذیری به افغانستان، منطقه و جهان وارد خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала