صالح: چاپ افغانی توسط پاکستان باعث سقوط ارزش پول ملی شد

© Photo / FB/Amrullah salehامرالله صالح
امرالله صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.11.2021
عضو شوید
معاون اول رئیس جمهور فراری افغانستان می‌گوید که چاپ بانکنوت های پول افغانی در پاکستان باعث شد که ارزش پول ملی کشور سقوط کند.
به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح؛ معاون اول اشرف‌غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان می‌گوید که گزارش‌های تایید ناشده از چاپ مخفیانه پول افغانی توسط پاکستان برای دولت طالبان، از دلایل عمده کاهش ارزش افغانی در بازار ارز به ویژه در برابر دالر امریکایی است.
آقای صالح این سخنان را امروز دوشنبه، 24 عقرب در صفحه توییترش نوشته و افزوده‌است پاکستان به صورت مخفیانه و غیرقانونی پول افغانی را چاپ کرده و آن را در اختیار طالبان قرار می‌دهد.
او افزوده‌است: «اگر این کار صورت گیرد در کم‌ترین فرصت افغانی به یک کاغذ بی‌ارزش تبدیل خواهد گردید. بعید نیست این جنایت صورت گیرد.»
این در حالی است که در دو روز اخیر، ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی از جمله دالر آمریکایی به شدت سقوط کرده‌است. روز گذشته یک دالر امریکایی تا 95 افغانی به فروش رسید و امروز تا 93.50 افغانی رسیده‌است. پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان یک دالر در بدل حدود ۸۰ افغانی به فروش می‌رسید.
با کاهش ارزش افغانی، قیمت مواد اولیه نیز در بازارهای افغانستان افزایش یافته، موضوعی که طالبان می‌گویند به آنان ارتباطی ندارد. وزیر تجارت طالبان روز گذشته گفت که افزایش نرخ مواد اولیه به «امارت اسلامی» ارتباط ندارد و عوامل منطقه‌ای و جهانی دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала