پژوهشگران: نوشیدن قهوه کافئین‌دار هم مفید است و هم مضر

© Fotolia / Ferumovقهوه
قهوه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2021
عضو شوید
تیمی از پژوهشگران در بررسی های جدید خود دریافته‌اند که مصرف قهوه کافئین‌دار، پیامدهای مفید و مضری را برای سلامتی به همراه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان چینی در یک مطالعه نتیجه گیری نموده اند که نوشیدن قهوه و چای، حاوی کافئین، ممکن است اثرات کوتاه‌مدت مفید و مضر از جمله افزایش ضربان قلب غیر طبیعی، افزایش فعالیت بدنی و کاهش مدت زمان خواب را برای سلامتی به همراه داشته باشد.
پژوهشگران مصرف چهار تا شش پیاله از این نوشیدنی ها را در در روز مطلوب دانسته اند.
نتایج این مطالعه دانشمندان در مجله علمی PLOS Medicine منتشر شده است.
پژوهشگران این پروژه گفت: قهوه از رایج‌ترین نوشیدنی‌های مورد استفاده در جهان به شمار می‌رود، اما اثرات آن بر سلامتی هنوز نامشخص است. اگرچه بیشتر پژوهش‌های بلندمدت، فواید بالقوه نوشیدن قهوه را مطرح کرده‌اند اما این نخستین آزمایش تصادفی برای بررسی پیامدهای فیزیولوژیکی مصرف قهوه است.
محققان به رهبری یوان ژانگ از دانشگاه پزشکی تیانجین داده‌های 365 هزار و 682 نفر از Biobank انگلیس را که حدود 50 تا 70 سال سن د اشتند، در بازه زمانی 2006- 2010 مورد مطالعه قرار دادند و سپس این داده ها را با شاخص‌های سلامت آنها در سال 2020 مقایسه کردند. همه شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه عموماً سالم بودند، اما پس از آن 5079 شرکت‌کننده به زوال عقل مبتلا شدند و 10053 نفر حداقل یک بار دچار سکته مغزی شدند.
پژوهشگران میزان بروز سکته و زوال عقل را با مصرف نوشیدنی های کافئین دار مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که نوشیدن حتی یک پیاله چای یا قهوه در روز خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد و حداکثر اثر محافظتی با نوشیدن دو تا سه پیاله قهوه و همین مفدار چای به دست می آید. دانشمندان گفتند این ترکیب، کاهش 32 درصدی خطر سکته مغزی و 28 درصدی برای زوال عقل را به همراه دارد.
کسانی که سه تا پنج پیاله چای یا دو تا سه پیاله قهوه و یا هم چهار تا شش پیاله چای و قهوه ‌نوشیدند عملکرد خوبی نشان دادند. علاوه بر این، در میان افاردی که دچار سکته مغزی شدند، محققان خطر کمتری برای زوال عقل پس از سکته مغزی را در مقایسه با افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می کردند، به ویژه "لاته" ثبت کردند.
پژوهشگران گفتند: "نتایج ما نشان داد که مصرف متوسط ​​قهوه و چای، به تنهایی یا باهم، خطر سکته مغزی و زوال عقل را کاهش می‌دهد."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала