چراغ موسیقی افروخته باد: اتحاد جامعه انستیتوت موسیقی افغانستان در قطر

© Photo / انستیتوت ملی موسیقی افغانستانانستیتوت ملی موسیقی افغانستان
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2021
عضو شوید
نزدیک به 200 تن از دانش‌آموزان و آموزگان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان و خانواده‌های شان هفته‌ی گذشته برای فرار از محدودیت‌های موسیقی توسط طالبان به قطر رسیدند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خامه پرس، هواپیمای حامل آخرين دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان حوالی ساعت 6 بعد از ظهر روز سه‌شنبه (16نوامبر) در دوحه نشست کرد.
احمد ناصر سرمست، رئیس و بناینگذار انستیتوت موسیقی افغانستان در صفحه فیسبوک خود نگاشته است: در شرایط که طالبان دروازه های انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را بروی دانش آموزان، اساتید و کارمندان این نهاد موفق فرهنگی بسته، زیربنا های آنرا مصادره و سهولت های آن را خودسرانه دیپو و نیروی بشری آنرا به نهاد های دیگر خدمتی فرستاده اند، خوشخالم‌ که با شما عزیزان خبر خارج ساختن 272 تن از اعضای جامعه انستیتوت ملی موسیقی را به دوحه شریک می نمایم.
به گفته احمد سرمست، آخرین دانش آموزان این نهاد دیروز به دوحه مواصلت نموده و بزودی خبر ایجاد دوباره و آغاز فعالیت های هنری و آموزشی این نهاد را در پرتگال به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
رئیس انستیتوت موسیقی گفته است، در روز های پیش رو جامعه انستیتوت ملی موسیقی به پرتگال، کشوریکه برای دانش آموزان، اساتید، کارمندان و خانواده های شان پناهندگی داده است منتقل می‌شوند.
روزنامه‌ی نیویارک تایمز نیز نگاشته‌است: "هواپیمای کابل حوالی ساعت 6 بعد از ظهر در قطر نشست کرد. روز سه شنبه دو نوازنده 13 ساله، زهرا و فریده، نوازندگان ترومپت و ویولون از آن پیاده شدند و به سمت آموزگار شان دویدند و به گفته شاهدان شروع به گریه کردند."
نیویارک تایمز افزوده که این دختران از آخرین دانش آموزانی انستیتوت ملی موسیقی افغانستان بودند که در گذشته تا حدی به دلیل تلاش‌هایش برای ترویج آموزش دختران هدف طالبان قرار گرفته بودند اما پس از تسلط طالبان؛ از کابل تخلیه شدند.
بیشتر دانش آموزان در هفته‌ی گذشته با چهار پرواز ویژه که توسط دولت قطر ترتیب داده شده بود، پس از ماه‌ها تاخیر وارد قطر شدند. نخستین پرواز آن‌ها چندماه قبل انجام شده بود.
احمد ناصر سرمست، رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان، در یک مصاحبه تلفنی در راه بازگشت از استقبال از دختران در فرودگاه بین المللی دوحه به نیویارک تایمز گفته است: "این یک آرامش بزرگ است. آن‌ها می‌توانند دوباره رویا ببینند. آن‌ها می توانند امیدوار باشند."
در حالی که طالبان ممنوعیت رسمی صادر نکرده است اما استیشن های رادیویی پخش برخی از آهنگ‌ها را متوقف کرده اند و نوازندگان سازهای خود را مخفی کرده اند. برخی‌ها نیز گزارش داده‌اند که به دلیل اجرای برنامه مورد حمله یا تهدید قرار گرفته اند.
ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در مصاحبه‌ای با نیویارک تایمز گفته که “موسیقی در اسلام حرام است، اما “امیدواریم که بتوانیم به جای تحت فشار قرار دادن مردم، مردم را به انجام چنین کارها متقاعد کنیم.”
گروهی از دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان روز چهارشنبه کنسرتی را در دوحه برگزار کردند تا اتحاد مجدد انستیتوت را جشن بگیرند. آنها اهنگ ” سرزمین من” را سروده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала