لیونز: خواستار تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان توسط طالبان هستیم

© Photo / Facebook account of UNAMA Dariدیبرا لاینز
دیبرا لاینز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2021
عضو شوید
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در نشست شورای امنیت درباره آخرین تحولات این کشور در سخنانی خواستار تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان توسط طالبان شد.
به گزارش اسپوتنیک، "دبورا لیونز" (Deborah Lyons) فرستاده سازمان ملل در امور افغانستان (رئیس یومانا) در نشست شورای امنیت این سازمان در خصوص آخرین تحولات در این کشور در سخنانی اعلام کرد: از طالبان می خواهیم تا دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل دهد.
فرستاده سازمان ملل در امور افغانستان در سخنان خود گفت: طالبان اعلام کرده است در شرایط کنونی حد و مرزی برای امتیاز دادن های این گروه (در تشکیل دولتی فراگیر) وجود دارد. طالبان برای اثبات قدرت خود صادقانه تلاش می کند، اما با محدودیت های برای تحقق این هدف مواجه است.
وی در ادامه اضافه کرد: طالبان نمی تواند مانع گسترش نفوذ داعش شود و داعش در همه ولایت های افغانستان حضور داشته و فعالیت هایش در این کشور رو به افزایش است.
لیونز افزود: ما در آستانه فاجعه بزرگ انسانی در افغانستان هستیم؛ اما می توان از آن عبور کرد. نیمی از مردم افغانستان با کمبود فوق العاده مواد غذایی مواجه هستند و اوضاع با فرا رسیدن فصل زمستان بدتر می شود. توافقی منطقه ای و بین المللی درباره ضرورت حضور طیف ها و اقشار بیشتر مردم افغانستان در دولت جدید وجود دارد و طالبان باید از منزوی شدن خود جلوگیری کند.
 صندوق بین‌المللی پول افت 30 درصدی اقتصاد افغانستان پیش بینی کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2021
صندوق بین‌المللی پول افت 30 درصدی اقتصاد افغانستان را پیش بینی کرد
طبق گزارش‌ها، صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که ذخایر ارزی بانک‌های افغانستان رو به کاهش است و اگر طالبان نتواند ارز نقدی وارد بازار کند، ممکن است بانک‌های این کشور مجبور شوند درهای خود را ببندند.
کمبود نقدینگی در عین حال، منجر به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین تاثیر منفی بر واردات کالاهای ضروری شده است.
این در حالی است که برنامه توسعه ملل متحد پیش بینی کرده است که با تداوم بحران جاری اقتصادی، احتمال دارد که حدود 97 درصد از جمعیت افغانستان به زیر خط فقر بروند.
برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هم می‌گوید در حال حاضر در افغانستان 95 درصد از مردم غذا ندارند و از جمعیت 40 میلیونی هم 23 میلیون نفر با خطر گرسنگی شدید روبرو هستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала