اعلام آمادگی ترکمنستان برای آغاز کار پروژه تاپی در خاک افغانستان

© Photo / twitter account of zabullah mujahidدیدار وزیر خارجه ترکمنستان با رئیس الوزرا
دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با رئیس الوزرا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2021
عضو شوید
وزیر خارجه ترکمنستان از آمادگی کشور اش برای افزایش همکاری دو جانبه و آغاز کار اجرایی پروژه تاپی در خاک افغانستان خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، تاپی از مهمترین پروژه‌های افغانستان است که کار عملیاتی آن از دولت پیشین این کشور آغاز و به دلیل تحولات اخیر و ناامنی این طرح مهم متوقف شده بود.

به تازگی هیات بلندپایه‌ای از مسئولان حکومت طالبان با هیئتی از مسوولان کشور ترکمنستان در در هرات دیدار کرده و قرار است تا به زودی کار پروژه های تاپی، تاپ، فیبرنوری و خط آهن میان دو کشور از سرگرفته شود.
مولانا نوراحمد اسلام جار والی هرات در این نشست گفت: ترکمنستان یکی از کشورهای همسایه افغانستان بوده که از گذشته روابط حسنه میان دو کشور برقرار بوده است.
 طالبان: از ساخت خط لوله گاز تاپی در افغانستان محافظت می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2021
طالبان: از ساخت خط لوله گاز تاپی در افغانستان محافظت می‌کنند
وی از مسوولان ارشد کشور ترکمنستان خواست تا همکاری‌های خود را نسبت به گذشته گسترش دهند و در شرایط کنونی تلاش کنند تا کار پروژه های زیربنایی را را آغاز کنند.
از سوی دیگر محمد عیسی وزیر معادن افغانستان که رهبری هیئت افغانستان را برعهده دارد با اشاره به پیشینه ارتباطات حسنه و بی‌طرفی ترکمنستان در تحولات اخیر گفت: افغانستان آماده است تا در تمام عرصه‌ها روابط خود را با کشور ترکمنستان ادامه دهد.
وی تاکید کرد: مشکلات فرا راه آغاز کار عملی پروژه تاپی رفع شده و با استملاک زمین کار عملی این پروژه آغاز خواهد شد و در این راستا خواهان همکاریهای گسترده از جانب ترکمنستان هستیم.
وزیرمعادن افغانستان همچنین خاطر نشان کرد: افغانستان اماده است تا همکاریهای ترانزیتی خود را در قسمت صادرات کالاهای بازرگانی کشور ترکمنستان به کشورهای پاکستان و هند انجام دهد.
از سوی دیگر، خواجه عوضف سفیر کشور ترکمنستان و رئیس هیات ترکمنستانی برافزایش همکاریها میان دو جانبه تاکید کرد و بیان داشت که ترکمنستان در راستای استحکام روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان تلاش خواهد کرد.
عوضف تصریح کرد: ترکمنستان آماده است تا برای آغاز پروژه های تاپی، خط اهن و برق با افغانستان همکاری کند.
یادآوری می کنیم، که در حال حاضر کمیته‌های صنعت، امنیتی ومرزی، خط آهن، تاپی، کمیته بازرگانی و اقتصادی متشکل از هئیت دو طرف، تحقیقات خود را روی آغاز پروژه‌های مختلف و توافقات در این زمینه آغاز کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала