تأکید نخست ‌وزیر انگلیس برای تعامل با طالبان

© AFP 2023 / Bertrand GuayПремьер-министр Великобритании Борис Джонсон
Премьер-министр Великобритании Борис Джонсон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2021
عضو شوید
نخست وزیر انگلیس تأکید می‌ورزد که برای ادامه کمک‌های بشردوستانه باید با طالبان راه تعامل را در پیش گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی‌اش در پارلمان آن‌کشور می‌گوید که شاید طالبان از تمامی افغان‌ها نماینده‌گی نکنند، اما آنان مقام‌های کنونی افغانستان هستند.
او تاکید می‌ورزد که مخالف نظریه عدم تعامل با طالبان است و می‌گوید که کشورش باید با آنان تعامل کند.
او گفت: "من با طالبان در تعامل بوده‌ام و این بسیار بحث برانگیز بوده. پس از سقوط کابل و تغییر نظام، دیدگاه‌های که در بریتانیا در باره عدم تعامل با طالبان وجود داشت، مخالف بودم. ممکن آنان (طالبان) به نماینده‌گی از همه افغان‌ها صحبت نکنند، اما آنان مقام‌های کنونی آن کشور استند. بریتانیا باید بخاطر مردم افغانستان و کمک به آنان، با طالبان تعامل کند."
از سویی هم، مقامات دولت طالبان می‌گویند که از سخنان جانسون استقبال می‌کند.
انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید: "ما از سخنان نخست وزیر انگلیس استقبال می‌کنیم. یقینن که تعامل رسمی با افغانستان سبب بهتر شدن ارتباط با جهان و اوضاع افغانستان می‌شود. درب تفاهم و گفت‌وگوهای امارت اسلامی به تمام کشورها باز است و اگر چالشی است می‌شود از همین راه حل و فصل شود."
تا اکنون هر چند برخی کشورهای جهان از بهبود روابط و ایجاد تفاهم با امارت سلامی خبر داده اند، اما هیچ کشوری حکومت کنونی را به رسمیت نشناخته است.
برخی از آگاهان مسایل سیاسی هم باورمند هستند که گزینه تعامل کشور ها با افغانستان می‌تواند مداوای اوضاع کنونی افغانستان باشد.
این در حالیست که به تازه‌گی وزارت خزانه‌داری امریکا هم با نشر اعلامیه‌یی گفته است که معاون این وزارت با مقام‌های ارشد قطری در باره اوضاع کنونی و نیازهای بشری افغانستان گفت‌وگو کرده اند.
پیش از این، امریکا و قطر توافق کرده بودند که قطر همچون حافظ منافع دیپلماتیک واشنگتن در کابل فعالیت خواهد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала