سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان: مشکل بلند رفتن نرخ مواد اولیه مشکل جهانی است

© سخنگوی طالبان تویترآیا توزیع مواد خوراکه در پغمان توسط طالبان حقیقت دارد؟
آیا توزیع مواد خوراکه در پغمان توسط طالبان حقیقت دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2021
عضو شوید
سرپرست وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان می گوید، که مشکل بلند رفتن نرخ مواد اولیه مشکل جهانی است و هیچ احتکاری هم درمیان نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از باختر، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان گفت، که مشکل بلند رفتن نرخ مواد اولیه مشکل جهانی است و هیچ احتکاری هم درمیان نیست.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان در صحبت‌هایش خاطر نشان کرد، که این مسئله هیچ ربطی با آمدن امارت اسلامی ندارد و این یک مشکل جهانی است، زیرا به سال گذشته قیمت یک بیرل مواد خام نفتی 40 دالر بود و حالا به بیش از 80 دالر رسیده است که این نه مشکل امارت اسلامی و نه هم مشکل تاجران است و هیچ احتکاری هم در میان نیست. وی گفت: بلند رفتن ارزش دالر نیز در بلند رفتن نرخ‌ها نقش مهمی دارد.
افغانستان و بحران انسانی؛ چه چیزی اقتصاد افغانستان را بدون نقض قوانین بین المللی افزایش دهد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.10.2021
افغانستان و بحران انسانی؛ چه چیزی اقتصاد افغانستان را بدون نقض قوانین بین المللی افزایش دهد؟
نورالدین عزیزی برای رسیدگی به این مشکلات، در مورد تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت معلومات داد و گفت که با تیم‌های کشورهای ایران و ترکمنستان در حال گفت‌وگو استند و هدف این نشست‌ها کسب “قیمت‌های استثنایی” برای افغانستان است.
عزیزی افزود، که در آیندۀ نزدیک هیئتی به ترکمنستان خواهد رفت و قرار است در این سفر با مسئولان آن‌کشور در مورد “قیمت‌های استثنایی” بحث شود و اگر امکان داشته باشد صرف برای زمستان در این زمینه تعهد آن‌کشور گرفته شود.
وی به مردم کشور اطمینان داد که مسئولان وزارت صنعت و تجارت شب و روز تلاش می‌کنند که برای نظام اسلامی و مردم خود خدمت کنند و از نگاه اقتصادی کشور ما بر پای خود بایستد.
نور الدین عزیزی سفر اخیرش به پاکستان را پر دستاودر خواند و گفت که بسیاری از تاجران و کسانی که در این سفر حضور داشتند، به این باور استند که نتایج این سفر بیشتر از سفرهای 20 سال گذشته است که در یک فضای کاملاً دوستانه صورت گرفت.
وی در مورد قرارداد “اپتا” که یک موافقت‌نامه ترانزیتی و تجارتی میان افغانستان و پاکستان است، معلومات داد و گفت که با وزیر تجارت و مشاور عمران خان نخست وزیر پاکستان در این رابطه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند و قرار است تا یک ماه آینده تیم‌های دو طرف آن‌را امضا کنند که دیگر هیچ مشکلی میان تاجران افغانستان و پاکستان وجود نداشته باشد.
هم‌چنان عزیزی در مورد مشکل بندر کراچی که تاجران با آن رو برو استند، گفت که پس از بحث‌ها دو کشور موافقه کردند که کانتینرها نخست در بندر کراچی تخلیه شوند و سپس ذریعۀ لاری‌های افغانی یا پاکستانی به افغانستان انتقال داده شوند که این کار بیشتر به نفع افغانستان است و سکتور خصوصی نیز از این فیصله حمایت کرده‌اند.
سرپرست وزارت صعنت و تجارت گروه طالبان اضافه کرد، که ترانسپورت افغانستان پس از این می‌تواند از طریق بندر غلام خان، بندر اسپین بولدک و بندر تورخم به هر گوشۀ پاکستان سفر کند و در یک فضای آزاد و بدون هرگونه ممانعتی اموال را از دو طرف انتقال دهد.
به گفتۀ وی؛ پیش از این اموالی که به پاکستان انتقال داده می‌شد، در این بندرها حین پایین کردن سبب خراب شدن و کسر وزن اموال و بلند رفتن مصارف می شد.
عزیزی هم چنان تا پنج سال دیگر از تعهد پاکستان برای تمدید ویزه برای تاجران که مصروف صادرات و واردات استند، خبر داد و افزود که پس از بحث‌ها روی مشکلات رفت و آمد مسافران در بندرهای تورخم و سپین بولدک دو طرف تعهد کردند که در هفته 20 موتر از این‌طرف و 20 موتر از آن‌طرف از کراچی تا پشاور رفت آمد داشته باشد و تلاش‌ها جریان دارد که همین خدمات در بندر اسپین بولدک نیز ارائه شود.
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان، تجارت جلغوزه را یکی از مسایل بزرگ کشور دانست و تاکید کرد که این مسئله در اولویت کاری این وزارت قرار دارد.
به گفتۀ وی؛ مفاد این میوه به اقشار مستحق چون کشاروزان، باغ‌داران و جنگل‌داران کشور می‌رسد و پس از نشست‌ها و دیدارهای رسمی، افغانستان توانست با کمک و حمایت افغانان و سکتور خصوصی با چین دهلیزی را ایجاد کند که هم به نفع کشور و هم به نفع مردم است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала