ایجاد دولت فراگیر غرب را خوشحال می‌سازد/ منظور طالبان از دولت فراگیر چیست؟

© Photo / twitter/Qahar.Bهیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد
هیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2021
عضو شوید
گروه طالبان با وجود مذاکرات نتیجه ‌بخش با آمریکا و تعهد به احترام گذاشتن به حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر، همچنان منزوی و بسته مانده است.
با فرار محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان و اعضای مهم تیم وی و تسلط این گروه بر کابل اکنون بیش از 3 ماه است که بحث نوع نظامی سیاسی که قرار است در افغانستان تشکیل شود از اهمیت خاصی برخوردار شده است. این که منظور طالبان از دولت فراگیر اسلامی چیست نقش مهمی در آینده سیاسی افغانستان بازی می کند.
ایجاد یک دولت فراگیر در کابل می تواند متضمن وفاداری افغانستان به تعهدات بین المللی در حوزه مبارزه با تروریزم و افراط گرایی و پایبندی به قواعد بین‌المللی در حوزه صلح، امنیت، حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد.
جنرال نیک کارتر رئیس ستاد کل ارتش انگلیس در آخرین اظهارات خود گفته است اگر طالبان حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشر را تضمین کنند، غرب از مأموریت خود در افغانستان خوشحال خواهند بود.
او برای عملی شدن این اقدام به طالبان 5 سال مهلت داده است.
به گفته وی، در غیر این صورت، تمام دستاوردهای 20 ساله حضور نظامی - در زمینه حقوق زنان، اقلیت ها و آموزش زنان از بین خواهد رفت که به معنای شکست تلقی می شود.
در شرایط کنونی آیا تشکیل دولت فراگیر محتمل به نظر می رسد ؟ این امر چه مدت زمان را در بر خواهد گرفت؟
هارون معترف، رییس جنبش گذار و آگاه مسایل سیاسی می گوید: نظر من این است که اول این پیشنهادی که به طالبان در خصوص تشکیل دولت فراگیر شده از اساس، یک نوع تطهیر و مشروعیت بخشی تروریزم سازمان یافته در یک کشوری بنام افغانستان است.

"در نخست باید گفت که چیزی بنام امارات اصلا قابل تغیر و اصلاح نیست که ما توقع تحقق ارزش های حقوق بشری و حکومت فراگیر را از انها داشته باشیم، و موضوع دوم اینکه رییس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس میخواهد برای این گروه جهت تشکیل چنین دولت 5 سال مهلت داده شود، این خود یک جفا و یک خیانت بسیار آشکار است."

هارون معترف - اسپوتنیک افغانستان
هارون معترف
به گفته این کارشناس اکثریت رهبران این گروه در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و مورد تعقیب قرار دارند و عین حال این گروه روابط خود به سازمان های تروریستی دیگر مانند القاعده و سایر گروه ها را قطع نکرده اند و افغانستان را عملا به جولانگاه ترویزم مبدل کرده اند، لذا توقع تغیر آوردن برای تشکیل دولت با قاعده وسیع از سوی طالبان ضایع کردن وقت و یک بازی بسیار پیچیده و خطر ناک است.

"با در نظرداشت موضوعات بالا طالبان باید برای یک عقب نشینی نظامی آماده شوند. وی می افزاید راه دیگری نیست جز اینکه یک تصمیم روشن بین المللی به منظور ایجاد و تشکیل یک دولت جدید موقت تشکیل گردد که تمام گروه ها و جریان های سیاسی خودشان را در این آیینه تمام نمای قدرت ببیند چون این یک راه حل منطقی است، در غیر آن هر نوع پیشنهاد در وجود طالبان یک نوع مشروعیت بخشی به تروریزم خواهد بود."

هارون معترف - اسپوتنیک افغانستان
هارون معترف
این آگاه مسایل سیاسی در خصوص اینکه آیا این اذهان طالبان با رسانه های خارجی مبنی بر این‌که مخالف دولت فراگیر نیستند، چقدر می تواند صادقانه باشد گفت:

"طالبان از ابتدا چنین تعهدی را نداشتند، انها فقط به عنوان نیرنگ و یک تاکتیک با سیاست خدعه و عوامفریبانه مسایل حکومت فراگیر را مطرح می کنند و باید افزود که در حال حاضر در بینش آنها هیچ تغیری نیامده و توقع داشتن از این گروه برای تشکیل چنین دولت جز وقت ضایع کردن، چیزی نیست."

هارون معترف - اسپوتنیک افغانستان
هارون معترف
گفتنی است افغانستان کشوری چند قومیتی ست و نگاهی به گذشته نشان می دهد حکومت های تک قومی و انحصار طلب عملکرد موفقی نداشته در نهایت با ناکامی روبرو شده اند. اینکه طالبان تا چه اندازه از گذشته خود درس گرفته باشند و در تشکیل نوع نظام آینده بخواهند این واقعیت را در نظر بگیرند خود یک سوال بزرگ است.نزدیک به سه ماه است که طالبان بر کابل چیره شده است و هیچ کشوری در جهان حاضر نشده این گروه را به‌رسمیت بشناسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала