هشدار سازمان ملل درباره فروپاشی نظام بانکی افغانستان

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2021
عضو شوید
برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی درباره فروپاشی نظام مالی و بانکی افغانستان هشدار داده‌است.
به گزارش اسپوتنیک، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) در گزارش اعلام کرده که توقف ناگهانی بیشتر حمایت‌های توسعه‌ای خارجی بعد از سلطه طالبان اقتصاد افغانستان را در شرایط سقوط آزاد قرار داده و فشار هنگفتی را بر نظام بانکی افغانستان وارد کرده که به منظور جلوگیری از تهی شدن سپرده‌ها، محدودیت های هفتگی را برای بستن حساب های بانکی وضع کرده‌است.
در گزارش برنامه توسعه سازمان ملل آمده است: "نظام های مالی و پرداخت های بانکی افغانستان در وضعیت نابسامانی قرار دارد و مشکلات بانکی باید هر چه سریع تر رفع شود تا ظرفیت محدود دولت تقویت شده و از فروپاشی نظام بانکی جلوگیری شود".
اما یافتن راهی برای جلوگیری از این فروپاشی به دلیل تحریم های بین المللی و دوجانبه علیه سران طالبان دشوار و پیچیده است.
د افغانستان بانک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.11.2021
قصد طالبان برای ایجاد سیستم بانکداری اسلامی/ این اقدام در شرایط فروپاشی اقتصادی منطقی است؟
عبدالله الدرداری؛ رییس برنامه توسعه سازمان ملل گفته است: "ما باید راهی پیدا کنیم تا اطمینان یابیم اگر از بخش بانکی حمایت می کنیم این به معنای حمایت از طالبان نیست. ما در چنان وضعیت بغرنجی هستیم که باید به همه گزینه های ممکن فکر کنیم و باید تفکری خلاقانه داشته باشیم. آنچه که سه ماه پیش قابل تصور نبود اکنون متصور شده است".
پیشنهادی‌های برنامه توسعه سازمان ملل برای افغانستان به منظور حفظ نظام بانکی این کشور شامل طرح‌های بیمه سپرده‌های بانکی، اقداماتی برای تضمین وجود نقدینگی کافی برای تامین نیازهای کوتاه و میان مدت و نیز ضمانتنامه های اعتباری و گزینه هایی برای تاخیر در بازپرداخت وام ها است.
از زمان روی کار آمدن طالبان، سازمان ملل متحد بارها درباره قرار داشتن اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی که می تواند بحران مهاجرت را تشدید کند، هشدار داده است. برنامه توسعه سازمان ملل نیز گفته اگر نظام بانکی افغانستان دچار فروپاشی شود بازسازی آن چندین دهه طول خواهد کشید.
سیستم بانکی افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان نیز در معرض آسیب بود و این موضوع پس از تسلط این گروه بر کابل با قطع کمک‌های خارجی و مسدود شدن ذخایر بانک مرکزی از سوی امریکا تشدید شده‌است.
پیش از این، صلیب سرخ و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز کمبود پول نقد در افغانستان را مشکلی جدی خوانده و خواستار حل آن شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала