مهمترین ابزار امر به معروف و نهی از منکر/آیا طالبان با مقررات نالازم مانع کار زنان می‌شوند؟

© Photo / Facebook/Sediqa.Mروز یکشنبه ۱۰ اکتبر روز همبستگی زنان جهان با زنان افغانستان نام گذاری شده و قرار است
روز یکشنبه ۱۰ اکتبر روز همبستگی زنان جهان با زنان افغانستان نام گذاری شده و قرار است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2021
عضو شوید
بر پایه اطلاعیه جدید طالبان مجری‌های زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند و از حضور در برنامه‌های طنز خودداری کنند. آیا طالبان افزون بر حذف تصویر زنان در رسانه‌ها، تلاش می‌کنند که حجاب اجباری و خودساخته‌ی شان را بر زنان خبرنگار تحمیل کنند؟
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان طی دستورالعمل جدیدی اعلام کرد که رسانه‌های تصویری فیلم‌های خلاف اصول شرعی و ارزش‌های افغانستان پخش نکنند.
حکومت سرپرست طالبان به روز یک شنبه (30 عقرب) با انتشار اطلاعیه محدودیت‌های جدی بر تلویزیون‌ها وضع کرده است.
زنان پیش ازقدرت گیری طالبان حجاب داشتند. اکنون منظور چه نوع حجاب است- چادری یا برقعه ؟ آیا طالبان معتقد اند که رسانه ها پیش از این ارزش های اسلامی را در نظر نمی‌گرفتند؟ این مقررات به معنای محدودیت در کار رسانه هانیست بخصوص به خانم‌های افغان؟
آیا رسانه ها تمام این مقررات را رعایت خواهند کرد؟ در صورتی که رسانه ها به نمایش این فیلم ها ادامه دهند چه اقداماتی در رابطه به مجازات آنها صورت خواهد گرفت؟
بلال کریمی، دستیار ذبیح الله مجاهد سخنگوی رسمی طالبان و سرپرست وزارت اطلاعات در رابطه به حجاب زنان که در این دستور العمل در اولین مورد راجع به آن تذکر داده شده در یک صحبت ویژه به اسپوتنیک می‌گوید، هیچگونه مشخصات تعیین نشده که حجاب زنان چگونه باشد. فقط یک توصیه و سفارش برای اصلاح جامعه افغانستان که یک جامعه مسلمان است صورت گرفته تا نسل جوان که قشر مهم از جامعه است باید بالای آنها کار شود و در این زمینه با آنها یک همکاری صورت بگیرد.
«موضوع حجاب کدام چیزی جدید نبود، فقط تلاش صورت گرفت تا از طریق رسانه ها که یک وسیله دعوت است کار گرفته شود و این پیشنهادات از سوی ارشاد به عنوان خواهش به گوش جوانان رسانده شود.»
آقای بلال کریمی گفت، ما مشخصا انگشت انتقاد بسوی زنان نشان نگرفتیم بلکه نکات و مواردی را که در این دستور العمل از سوی دعوت و ارشاد که بیشتر جنبه سفارشی داشت رساندیم و هدف از انتقاد بالای زنان نبود."
معاون سخنگوی طالبان در مورد ممنوعیت نشر فیلم ها و سریال های ترکی و هندی که زنان در آن نقش دارند گفت، این حق همه ملیت ها است که فرهنگ خود شان را باید رعایت کنند نه فرهنگ دیگران را، این یک خواسته معقول و منطقی است که همگی در این مورد دست به دست هم بدهند تا فرهنگ خود را غنی بسازند.

«بهتر است به جای اینکه که اقتباص و یا پیروی از فرهنگ های دیگر را کنیم، باید فرهنگ خود را غنی بسازیم. ولی در خصوص اینکه چه کسانی دراین فیلم و یا سریال ها بازی می‎کنند یک موضوع جداگانه است که باید روی آن بحث شود و یک طرزالعمل یا میکانیزم طرح شود که بر طبق آن رسانه های تصویری عمل کنند.»

آقای بلال کریمی در مورد پخش فیلم های ترکی و هندی می‌گوید، موضوع اجازه دادن و یا ندادن از هم جداست. اینکه ما از مردم خود بخواهیم که فرهنگ خود را دنبال کنیم و فرهنگ خود را غنی بسازیم با هم فرق دارند.

«تمام این نکات از طریق وزارت "دعوت و ارشاد" که از نام آن پیداست ارائه شده و مردم را به همکاری دعوت می‌کنیم تا در عرصه فرهنگ و اصلاح جامعه خود باهم همکار باشند چه در سانه ها، چه در منبر، چه در دفتر و یا در هر بخش دیگری با هم دست به دست شده و برای اصلاح جامعه کار کنند.»

معاون سخنگوی طالبان در خصوص این که اگر رسانه ها و شبکه های تلویزیونی فلم های ترکی یا هندی را با حضور زنان پخش کنند با چه واکنشی روبرو خواهند شد می‌گوید: ما توسط همین دستور العملی که نشر کردیم به مردم و رسانه ها فهماندیم که برای غنی سازی و ترویج فرهنگ خود کار کنند تا مردم راضی باشند و با واکنش جامعه مواجه نشوند.
«یعنی یک نظام یا یک دولت از رسانه های کشور خود خواسته که طبق عنعنات ملی خود و شرایط کشور خود برنامه های شان را تنظیم و پخش کنند و آیا رسانه ها مخالفت خواهند کرد؟ وزارت دعوت و ارشاد در این مورد چیزهای در همان ورق ها گفته و چیزی بیشتر در این مورد گنجانیده نشده است.»
آقای کریمی در مورد رعایت ارزش های اسلامی از سوی رسانه ها گفت، تمام مسلمانان ارزش های اسلامی را می فهمند و ما فقط در مورد آن تذکر دادیم. رسانه ها خود شان بر اساس اساسات اسلام، که کدام مطالب باید نشر شود و مطابق کدام روال باید نشر آنها اجرا شود قضاوت کرده می توانند.
وی در مورد اینکه آیا این قواعد باعث محدودیت در کار رسانه ها نخواهد شد، می‌گوید نخیر،اینجا موضوع محدودیت رسانه ها نیست.
«فقط از آنها خواسته شده است که تا منافع ملی ارزش های اسلامی و چیزهای که بر ضد منافع ملی باشد در نظر گرفته شود و در پرتو منافع ملی و ارزش های اسلامی نشرات خود راتنظیم کنند.»
بر پایه داده ها اکنون 150 رسانه پس از فروپاشی جمهوریت و قدرت گیری طلالبان از فعالیت باز ماندند. آیا حکومت طالبان از رسانه های که فعالیت ندارند و خبرنگاران آنها حمایت می‌کند یا خیر گفت:
بلال کریمی گفت، امارت اسلامی مانع کار هیچ رسانه ای نشده است و به هیچ رسانه کدام مانع ایجاد نکرده است. ولی رسانه ای که تضعیف شده و یا کار خود را ترک کرده اند، دلیل عدم فعالیت آنها از دست دادن منابع تمویل کننده ای آنها است که یا مسدود شده و یا تضعیف گردیده و این امر باعث شده که آنها کار خود را ترک کنند.
«درزمان اشغال کشور تمام این رسانه ها منابع تمویل کننده داشتند ولی فعلا پس از آمدن "امارت اسلامی" طوری که معلوم است پول مردم افغانستان که حق خود شان است در بانک های آمریکایی مسدود شده است و مشکلات دیگی هم وجود دارد.»
معاون سخنگوی طالبان گفت، ما از رسانه ها ی کشور حمایت می‌کنیم و برای هر نظام رسانه های آن ارزش دارند و آزادی بیان که مطابق به منافع ملی همان کشور باشد بسیار یک امر مهم است و امارت اسلامی از تمام رسانه ها که مطابق به منافع ملی و ارزش های اسلامی و همچنان در تحکیم وحدت ملی نشرات خود را داشته باشند حمایت کامل دارد و در زمینه تقویت و رشد آنها همکاری خود را دریغ نمی کند.
در همین حال یک تن از خبرنگاران زن در کابل که نخواست نامی از وی گرفته شود در یک صحبت ویژه به اسپوتنیک گفت، "امارت اسلامی" در دستور العمل 8 ماده‌ای که اخیرا منتشر کرد راجع به حجاب زنان بسیار عمومی صحبت کردند.
«طالبان مشخص نکردند که هدف از چگونه حجاب است، برقعه، نقاب و یا حجاب. چون ما پیشتر هم حجاب را رعایت می‌کردیم. پس طالبان توضیح دهند که هدف وخواست آنها چیست. ممکن هدف طالبان ازاین طریق دور ساختن زنان از رسانه ها باشد. و شاید هم آنها می‌خواهند شرایط را طوری بسازند که دیگر زنان خود شان نخواهند در برنامه های تصویری در تلویزیون ها ظاهر شوند.»
این خانم خبرنگار در خصوص رعایت ارزش های اسلامی می‌گوید، ارزش های اسلامی همیشه نه تنها در بخش های خبری، بلکه در تمام برنامه ها رعایت می‌شد.
«حتا در نشراتی که در خارج از افغانستان تولید می‌شد، به عنوان مثال فیلم ها و سریال ها نیز تمام مقررات شریعت و ارزش های اسلامی رعایت می‌شد. این دستور العمل یا مقرراتی را که امارت منتشر کرد فقط دیدگاه خودشان را منعکس می‌ کند. آنها با هیچیک از نمایندگان رسانه ها مشورت نکردند و نظرات آنها را نپرسیدند و فقط نظریات خود را ذکر کردند که با واکنش های زیادی روبرو شد.»
وی گفت، این دستورالعمل که طالبان از آن به عنوان سفارش نام می‌برند تا حد زیادی می‌تواند باعث محدودیت رسانه ها شود.
«اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و طالبان بخواهند که ابن دستورات را بر رسانه ها بقبولانند، پس بدانند که بزودی شاهد مسدود شدن و عدم فعالیت تمام رسانه های تصویری خواهیم بود.»
گفتنی است با وجود آنکه طالبان در این دستور هشت ماده‌ای خود توضیح بیش‌تر نداده‌؛ اما آزادی رسانه‌ها در 20 سال گذشته جز دست آوردهای مهم مردم افغانستان خوانده می‌شود. رسانه‌های افغانستان در دو دهه‌ گذشته بیشترین پخش برنامه‌های طنز، سریال‌های ترکیه‌ای و هندی را داشته‌اند که اکنون طالبان پخش آنها را ممنوع اعلام کرده‌ است.
طالبان در دهۀ 1990 میلادی نیز نشرات تلویزیون‌ها را در افغانستان به گونۀ کامل منع کرده بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала