رقابت امارات و قطر برای اداره میدان هوایی کابل

© Photo / Facebook account of acaa gov afمیدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.11.2021
عضو شوید
مقام‌های اماراتی می‌گویند، دولت این کشور با طالبان برای اداره میدان هوایی بین‌المللی کابل گفتگو کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، مقام‌های اماراتی یک سری گفتگوها را با طالبان افغانستان در هفته‌های اخیر به منظور بررسی اداره میدان هوایی کابل انجام داده‌اند.
این گفتگوها نشان می‌دهد که چگونه کشورها به دنبال اعمال نفوذ خود در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هستند، حتی در شرایطی که این گروه تا حد زیادی از نظر بین‌المللی به حاشیه رانده شده و دولت کابل به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
به گفته منابعی که به دلیل حساسیت موضوع از فاش شدن نامشان خودداری کردند، اماراتی‌ها مشتاق مقابله با نفوذ دیپلماتیک قطر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هستند.
قطر پس از ایفای نقش مهمی در خارج کردن شهروندان خارجی و افغان‌ها از این کشور پس از خروج پرهمهمه نیروهای ایالات متحده در ماه اگست سال جاری میلادی، همراه با ترکیه به اداره میدان بین‌المللی کابل کمک کرده و گفته‌اند که مایلند این عملیات را به عهده بگیرند.
این دیپلمات‌ها گفتند، هنوز طالبان درباره رسمی شدن توافق با قطر تصمیمی نگرفته است.
یک مقام ارشد وزارت خارجه امارات گفت، این کشور که پیشتر در زمان دولت سابق افغانستان تحت حمایت ایالات متحده، میدان هوایی کابل را اداره می‌کرد، به ادامه کمک به فعالیت آن برای اطمینان از دسترسی بشردوستانه و عبور ایمن متعهد است. ابوظبی همچنین به خروج شهروندان از افغانستان کمک کرده‌اند.
دو تن از این دیپلمات‌ها گفتند که طالبان از امارات متحده عربی نیز درخواست کمک مالی کرده، گرچه آنها افزودند که مشخص نیست آیا این به بحث‌های میدان هوایی مربوط می‌شود یا خیر.
این چهار دیپلمات همچنین گفتند، یکی از مسائلی که هنوز بین اپراتورهای این میدان هوایی و طالبان افغانستان حل نشده، این است که چه کسی به تامین امنیت آن می‌پردازند. طالبان می‌گوید که پس از بازگشت به قدرت پس از دو دهه جنگ، نمی‌خواهند نیروهای خارجی در کشور وارد شوند.
 قطر بدون توافق با طالبان، مسوولیت میدان هوایی کابل را برعهده نمی‌گیرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2021
قطر بدون توافق با طالبان، مسوولیت میدان هوایی کابل را برعهده نمی‌گیرید
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала