چشم دوختن چینی‌ها به معادن لیتیوم افغانستان

© Photo / momp.afghanistanوزارت معادن و پترولیم
وزارت معادن و پترولیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.11.2021
عضو شوید
شرکت‌های تجاری چین در نظر دارند استخراج معادن لیتیوم افغانستان را به عهده بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، ایندیپندنت فارسی به نقل از گزارشی روز سه شنبه روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت که گروهی از تاجران چینی از پنج شرکت تجاری این کشور اوایل ماه نوامبر با ویزای خاص به افغانستان رفته‌اند تا معادن لیتیوم این کشور را بررسی کنند.
یومینگهوی، مدیر کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین گفته است که این تاجران با هماهنگی وزارت معادن طالبان به افغانستان رفته‌ و بررسی‌ها در مورد معادن لیتیوم را آغاز کرده‌اند. یومینگهوی اضافه کرده است که با وجود آغاز بررسی‌ها، آنان همچنان از وضعیت امنیتی افغانستان نگران‌اند.
به گفته یومینگهوی، هرچند تاجران چینی به سرمایه‌گذاری در معادن مس و لیتیوم افغانستان‌ علاقه‌مندند، در پی ‌آن‌اند تا ضمانت‌های لازم سیاسی و امنیتی برای تداوم کار خود در افغانستان را هم به دست آورند.
مقام‌های طالبان از سرمایه‌گذاری چین در بخش معادن افغانستان استقبال کرده و گفته‌اند که امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری را مهیا خواهند کرد. دولت چین نیز شرکت‌های این کشور را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق می‌کند. گائو سوسو، از بخش کمیته توسعه اقتصادی و تجارتی چین، می‌گوید که تنها این پنج شرکت نیستند که دنبال لیتیوم افغانستان‌اند، بلکه بیش از 20 شرکت چینی دیگر نیز جستجو در این مورد را آغاز کرده‌اند.
چین و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.11.2021
پشت پرده حمایت چین از طالبان چه اهدافی نهفته است؟ چین از افغانستان چه می‌خواهد؟
چینی‌ها از سرمایه‌گذاری‌های سابق خود در افغانستان تجربه تلخی دارند. شرکت‌های چینی قبل از این نیز در معادن افغانستان، از جمله معدن مس عینک که دومین معدن مس جهان است، سرمایه‌گذاری کرده بودند اما فعالیت آن‌ها به دلیل مشکلات امنیتی تقریبا متوقف شد. چین همچنین در استخراج نفت شمال افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، مقام‌های چینی می‌گویند تا زمانی که ثبات لازم در امنیت افغانستان به وجود نیاید، امکان سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان وجود نخواهد داشت.
طالبان پیش از این گفته بود که زمینه تامین امنیت تمامی شرکت‌هایی را که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، مهیا خواهد کرد.
امروزه لیتیوم یکی از پرکاربردترین فلزها است که از آن در ساخت باتری‌ها، قطعات طیاره و حتی فضاپیما‌ها استفاده می‌شود. با توجه به الکتریکی شدن روزافزون ماشین‌ها در جهان، نیاز به فلز لیتیوم روزبه‌روز بیشتر شده است. افغانستان یکی از کشورهای غنی از لیتیوم است. طبق گزارش‌ها معادن لیتیوم افغانستان در حال حاضر با کشور بولیویا که فعلا بزرگ‌ترین استخراج‌کننده لیتیوم در جهان است، برابری می‌کند.
تقریبا تمام معادن لیتیوم افغانستان دست‌نخورده مانده‌ و تاکنون استخراج نشده‌اند
تقریبا تمام معادن لیتیوم افغانستان دست‌نخورده مانده‌ و تاکنون استخراج نشده‌اند

بر اساس بررسی‌های سازمان فضایی امریکا (ناسا)، معادن لیتیوم افغانستان به طول 850 تا 900 کیلومتر و عرض 150 تا 200 کیلومتر از هرات در غرب شروع می‌شود و تا نورستان در شرق افغانستان امتداد دارد. بعضی از معادن مانند معادن درومگل و جامنک در استان نورستان پیش‌تر بررسی شده‌اند و مشخص شده است که بیش از چهار میلیون تن اکسید لیتیوم دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала