یوناما خواستار همبستگی و تعهد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران افغان شد

© REUTERS / Parwiz Женщина с ребенком на улице Джелалабада после взрыва
Женщина с ребенком на улице Джелалабада после взрыва  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2021
عضو شوید
امروز (پنجشنبه 4 قوس) روز جهانی محو خشونت در برابر زنان است. به مناسبت این روز، یوناما خواستار همبستگی و تعهد برای پایان دادن به خشونت در برابر زنان و دختران افغان شده است.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر خبری گفته است که خشونت همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای زنان و دختران و مانع بزرگ برای دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار و صلح است.
در خبرنامه یوناما تأکید شده است که در سطح جهانی از هر سه زن، یک زن خشونت فزیکی یا جنسی را تجربه می‌کند. اما در افغانستان براساس اعلام یوناما، این ارقام به‌صورت نگران‌کننده بلند است و از هر ده زن، 9 زن در جریان زندگی حداقل یک نوع خشونت را تجربه می‌کنند.
یوناما گفته است خشونت علیه زنان که از آن به عنوان “همه‌گیری نامرئی” نیز یاد می‌شود با شیوع ویروس کرونا و بحران انسانی، بیشتر شده است.
سازمان ملل افزوده است که موارد خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به‌دلیل محدودیت در برخورداری از حقوق و آزادی‌های‌شان بیشتر شده است. به گفته‌ی این سازمان، دسترسی زنان قربانی خشونت به خدمات نیز کم‌تر شده است.
در خبرنامه همچنان به نقل از دیبرا لاینز، نمایندۀ خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است که جهان باید برای مقابله با این "همه‌گیری نامرئی" اقدام و از خشونت علیه زنان جلوگیری کند.
لاینز افزوده است: "ما باید نگرش‌هایی را که باعث شرمساری قربانیان خشونت علیه زنان و حمایت از خشونت شود، تغییر دهیم و از خدمات برای قربانیان حمایت کنیم".
نمایندۀ خاص دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده است که جهان باید به صدا و تجربیات زنان و دختران افغان گوش دهد و فوراً به نیازهای آنان و به‌ویژه قربانیان خشونت علیه زنان رسیدگی کند.
آلیسون دیویدیان، نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: "پیامی که ما از شرکای خود و زنان در سراسر کشور دریافت می‌کنیم واضح است - خشونت علیه زنان که قبلا در سطوح هشدار دهنده بود، به دلیل بحران و کوید-۱۹ تشدید شده است. با این حال، خدمات نجات برای زنان بازمانده از خشونت به دلیل ترس از مورد هدف قرار گرفتن بسته شده است".
به گفته دیویدیان، نقش زنان در رسیدن به صلح و انکشاف پایدار در افغانستان حیاتی است و افزوده است که خشونت در برابر زنان سبب می‌شود که آنان نتوانند از توانایی‌های شان برای دستیابی به انکشاف پایدار و صلح استفاده کنند.
افزایش خشونت در برابر زنان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2020
افزایش خشونت در برابر زنان در افغانستان
روز جهانی محو خشونت در برابر زنان بخشی از یک کارزار 16 روزه پیکار با خشونت در برابر زنان است. این کارزار همه سال در 25 نوامبر، روز جهانی منع خشونت در برابر زنان آغاز، و در 10 دسمبر، روز حقوق بشر، به پایان می‌رسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала