چهار کشور خودداری ایران از پرداخت غرامت سرنگونی طیارۀ اوکراین را محکوم کردند

© Sputnik / Iranian Red Crescent Society /  مراجعه به بانک تصاویر На месте крушения пассажирского лайнера Украины Boeing 737-800 в Иране
На месте крушения пассажирского лайнера Украины Boeing 737-800 в Иране - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2021
عضو شوید
کشورهای عضو گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی پرونده کشته‌شدگان پرواز طیارۀ اوکراینی که در ایران سرنگون شد، امتناع تهران از پرداخت غرامت برای کشته‌شدگان این حادثه را محکوم کردند.
به گزارش اسپوتنیک، کانادا، سویدن، اوکراین و بریتانیا در بیانیه مشترکی از این که ایران در مذاکره پرداخت غرامت با این گروه در 22 نوامبر، شرکت نکرده است، ابراز تاسف شدید کردند.
در بیانیه مشترک آمده است: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که به مسوولیت‌های خود در پرداخت کامل غرامت به کشورهای حاضر در این گروه عمل کند و پیش از پایان سال 2021 با حسن نیت وارد مذاکره شود.
این کشورها ضمن ابراز همبستگی با خانواده‌ها و بازماندگان سرنگونی پرواز پی‌اس-752، به آنها اطمینان دادند در هدف خود برای "پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در قبال این فاجعه" متحد خواهند ماند.
غرامت 150 هزار دالری ایران به خانواده قربانیان طیارۀ اوکراینی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.12.2020
غرامت 150 هزار دالری ایران به خانواده قربانیان طیارۀ اوکراینی
پیش از این، دادگاه ولایت انتاریو کانادا به این نتیجه رسیده بود که ایران مرتکب یک اقدام تروریستی عمدی شده و طیارۀ بونیئک 737 خطوط هوایی اوکراین را سرنگون کرده است. در سند آمده بود که سپاه پاسداران از وضعیت غیرنظامی این پرواز مطلع بوده است.
پرواز پی‌اس-752

بوئیک 737-800 خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین پس از برخاستن از میدان هوایی تهران در 8 جنوری سال 2020 سقوط کرد و تمام 176 سرنشین آن که شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، بریتانیا، آلمان، سویدن و افغانستان بودند، کشته شدند. ایران مدعی است که مقصر این فاجعه بر عهده اپراتور سیستم دفاع هوایی است. این طیاره به‌عنوان یک هدف دشمن شناسایی شد و پس از آن دو راکت به سمت آن شلیک شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала