کاهش بی پیشینه ارزش پول افغانی؛ مردم نگران بلند رفتن نرخ مواد خوراکی

© AFP 2023 / Wakil KohsarIn this photograph taken on December 29, 2014, an Afghan customer (L) counts his Afghani currency notes at a currency exchange market along the roadside in Kabul
In this photograph taken on December 29, 2014, an Afghan customer (L) counts his Afghani currency notes at a currency exchange market along the roadside in Kabul - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2021
عضو شوید
شماری از آگاهان اقتصادی از کمبود شدید نقدینگی و وضعیت نامناسبت اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی می کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، این درحالی است که در این اواخر ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی افت شدید داشته است.
قبل از این برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در یک گزارش از فروپاشی نظام بانکی افغانستان نیز هشدار داده بود.
قبل از سقوط حکومت اشرف غنی یک دالر امریکایی معادل 70 افغانی در بازارهای کشور تبادله می شد، اما اکنون یک دالر به بیش از 90 افغانی تبادله می‌شود، که نگرانی‌های جدی شهروندان را برانگیخته است.
زیرک، سخنگوی صرافان افغان، در این باره گفت: "بدبختانه در دو هفته گذشته پول افغانی ارزش اش را از دست داده است، هفته گذشته یک دالر 95.5 افغانی تبادله می شد. بعد از این بانک مرکزی اعلام کرد که 10 میلیون دالر را لیلام می‌کند، اما آنها تنها 2.5 میلیون دالر را لیلام کردند، اما بازهم نرخ دالر پایین نشد، بلکه روز به روز بلند می رود".
زیرک افزوده که منجمند شدن دارایی‌های افغانستان در امریکا، محدودیت بانک‌ها برای اخذ دالر و تقاضا در بازار باعث افزایش بهای دالر شده است.
در گزارش سازمان ملل آمده بود که قرض بدون سود در افغانستان از 30 درصد به 57 درصد افزایش یافته است.
این سازمان افزوده بود که با درنظر داشت محدودیت‌ها تقریبا 40 درصد از ذخایر سپرده‌ها شده افغانستان مصرف خواهد شد.
کمبود پول نقد در افغانستان باعث افزایش بهای مواد سوخت و مواد خوراکه نیز شده است.
شهروندان افغانستان می‌گویند که قیمت مواد خوراکی و تیل نسبت به سال گذشته صد در صد افزایش یافته است.
باشنده‌گان کشور از امریکا می خواهند که دارایی‌های منجمد شده افغانستان را آزاد سازند.
مصطفی بهرام، یک شهروند کابل در این باره گفت: "امریکا پول افغانستان را منجمد کرده و باعث تضعیف اقتصاد افغانستان شده است. سطح فقر به اوج رسیده است و مردم تلف خواهند شد. ما از امریکا می خواهیم که پول افغانستان را آزاد بسازد در غیر آن مردم با مرگ روبرو استند".
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2021
هشدار سازمان ملل درباره فروپاشی نظام بانکی افغانستان
این در حالی‌ست که روز پنجشنبه یک دالر امریکایی نود و شش افغانی و بیست پول در بازارها به فروش می‌رسید که در دو دهه گذشته این اولین بار است که ارزش پول افغانی در برابر دالر این گونه کاهش می‌یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала