زاخارووا کمپین نظامی امریکا در افغانستان را "سیاه‌چاله فساد" توصیف کرد

© Sputnik / Ramil Sitsikov /  مراجعه به بانک تصاویر Официальный представитель министерства иностранных дел России Мария Захарова
Официальный представитель министерства иностранных дел России Мария Захарова - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.11.2021
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه روسیه، کمپین 20 ساله نظامی امریکا در افغانستان را "سیاه‌چاله فساد" خواند و پیشنهاد کرد که نتایج آن را به کشورهایی شرکت کننده در "اجلاس دموکراسی" که توسط واشنگتن راه‌اندازی شده است، مورد بحث قرار دهد.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در کانال تلگرام خود نگاشته است: افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی است. عواقب بیست سال ماندن بی‌افتخار امریکا در این کشور وضعیت را تشدید کرده است. مقامات محلی در حال انجام اقداماتی برای بازسازی خط زندگی هستند. می‌خواهم بپرسم میلیاردها دالری که امریکایی‌ها زمان که در (افغانستان) حضور داشتند و می‌جنگیدند گویا برای بازسازی افغانستان اختصاص داده بودند، چه شد؟
این دیپلمات همچنان توجه خود را به تحقیقات فاکس نیوز جلب کرد که براساس آن وزارت امور خارجه امریکا از دفتر بازرس کل امریکا برای بازسازی افغانستان، اندکی قبل از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، خواست تا گزارش‌های عمومی را "پنهان و ویرایش" کند.
زاخارووا خاطرنشان کرد: پنتاگون کمپین خود در افغانستان را به "سیاه‌چاله فساد" واقعی تبدیل کرد. امریکایی‌ها در حال که وعده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌دهند، دارایی‌های چندین میلیونی افغانستان را که در بانک‌های شان مسدود شده است، نمی‌دهند و مشخص نیست چه زمانی به صاحبان واقعی شان منتقل می‌شود.
وی همچنان نوشته است که ما به یاد داریم که میلیاردها دالر لیبی و ونزوئلا در خزانه‌های بریتانیا منجمد شده‌اند. موضوع عالی برای بحث در "اجلاس دموکراسی" آینده: چگونه یک میلیارد از یک کشور مستقل دزدید، و سپس یک میلیون برای یکصد هزار کمک بشردوستانه خرج کرد.
بر اساس فهرستی که روز سه شنبه توسط وزارت امور خارجه امریکا منتشر شد، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، رهبران حدود 110 دولت جهان را برای شرکت در نشست مجازی موسوم به "دموکراسی" که قرار است دسمبر آینده برگزار شود، دعوت کرده است.
Здание Министерства иностранных дел РФ  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2021
روسیه دلیل مشکلات عمده افغانستان را اعلام کرد
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در 14 اپریل اعلام کرد، که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، عملیاتی که به طولانی‌ترین عملیات نظامی خارج از کشور در تاریخ امریکا تبدیل شد. امریکا این جنگ را در اکتوبر سال 2001 آغاز کرد. خروج نیروهای امریکایی در ماه می آغاز شد و تا اوایل سپتمبر به پایان رسید. در اوج عملیات امریکا در سال 2010-2013، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر گذشت. واحدهای اصلی جنگی امریکا و ناتو در سال 2014 از افغانستان خارج شدند.
پس از اعلام آمادگی امریکا برای خروج نیروهایش، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترول افغانستان آغاز کردند. در 15 اگست، اشرف غنی فرار کرد و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала