رویترز از تلاش بانک جهانی برای آزاد‌سازی 500 میلیون دالر پول‌های مسدود شده افغانستان خبر داد

© Flickr / Shiny ThingsШтаб-квартира Всемирного банка в Вашингтоне
Штаб-квартира Всемирного банка в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.12.2021
عضو شوید
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش می‌دهد که بانک جهانی روی طرحی کار می‌کند که 500 میلیون دالر از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در امریکا در اختیار سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه قرار گیرد و صرف کمک‌های عاجل صحی به مردم شود.
به گزارش اسپوتنیک، بر بنیاد این گزارش، قرار است اعضای هیئت مدیره بانک جهانی به‌ طور غیررسمی ملاقات کنند و هدف آن نیز گفتگو در مورد پیشنهادی است که در هفته‌های اخیر با مقامات امریکایی و سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد. این پیشنهاد، تغییر مسیر وجوه از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) است که در مجموع 1.5 میلیارد دالر می‌شود.
با این حال، هنوز چگونگی انتقال این کمک‌ها به افغانستان حل ‌نشده است، زیرا بیم آن وجود دارد که نهادهای مالی درگیر، در معرض تحریم امریکا قرار گیرد.
این منابع یادآور شده‌اند که این پول برای رفع نیازهای فوری مراقبت‌های صحی در افغانستان، جایی‌که کم‌تر از 7 درصد جمعیت آن در برابر ویروس کرونا واکسین شده‌اند، اختصاص می‌یابد.
از سوی دیگر، یک منبع آگاه گفته است که بانک جهانی پس از انتقال این مقدار پول به افغانستان، روی چگونگی مصرف آن نظارتی نخواهد داشت.
این منبع افزوده است که بانک جهانی می‌خواهد این پول را بدون هیچ نظارت یا گزارشی به سازمان ملل و سایر آژانس‌های بشردوستانه منتقل کند.
منبع گفته است: در حالی که خزانه‌داری ایالات متحده نامه‌های دل‌پذیر ارایه کرده است که به بانک‌ها اطمینان می‌دهد که می‌توانند معاملات بشردوستانه را پردازش کنند، اما نگرانی در مورد تحریم‌ها هم‌چنان ادامه دارد و از عبور حتی مواد اولیه از جمله غذا و دارو جلوگیری می‌کند.
این خبرگزاری اما تصریح کرده است این طرح پیچیده و آزمایش نشده است و ممکن است اجرای آن زمان ببرد.
بانک جهانی پس از تسلط طالبان، پرداخت‌ها را به حالت تعلیق درآورد و هززمان با آن، امریکا کمک‌هایش به افغانستان را تعلیق و ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان به ارزش بیش‌تر از 9 میلیارد دالر را مسدود کرد.
بانک جهانی: ازسرگیری کمک‌های مستقیم به افغانستان ممکن نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.11.2021
بانک جهانی: ازسرگیری کمک‌های مستقیم به افغانستان ممکن نیست
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала