طالبان به امریکا اطمینان داده است که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد

© Depositphotos.com / Teamtimeامریکا بار دیگر هند را تهدید کرد
امریکا بار دیگر هند را تهدید کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.12.2021
عضو شوید
وزارت خارجه ایالات متحده امریکا اعلام کرد که نمایندگان طالبان در دیدار با مقامات امریکایی در قطر تایید کردند که خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، دربیانیه‌ای که پس از دیدار (مقامات امریکایی با طالبان در دوحه) توسط وزارت امور خارجه امریکا منتشر شد، آمده است: طالبان بار دیگر بر وعده خود تاکید کردند که به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشوری استفاده شود.
در این دیدارها، ایالات متحده از طالبان خواسته است که به تعهدات‌اش به جامعه جهانی عمل کند. در بیانیه‌یی که از سوی وزارت خارجه امریکا نشر شده آمده است که مقام‌های امریکایی از هیأت امارت اسلامی خواسته اند که نگذارد کشوری از خاک افغانستان تهدید شود.
در این گفت‌وگوها، هیأت امریکایی همچنان بر خروج مصون شهروندان امریکایی و همکاران محلی شان، رعایت حقوق تمام افغان‌ها، و رهایی مارک فریریچ تأکید کردند.
در بیانیه آمده است که طالبان باید تعهدات‌اش را در باره "اجازه ندادن به تهدید شدن کشورهای دیگر از خاک افغانستان، خروج مصون شهروندان امریکا و کسانی که امریکا نسبت به آنان تعهد دارد، حفاظت از حقوق افغان‌ها، به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها، و رهایی مارک فریدریچ" را عملی سازد.
در این گفت‌وگوها در باره اوضاع بشری در افغانستان و کمک‌های بشردوستانه نیز گفت‌وگو شد. مقام‌های امریکایی گفتند که کشورشان به کمک‌هایش به سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسان ادامه می‌دهد.
مقام‌های امریکایی همچنان تأکید کردند که آنان گام‌های لازم را بر می‌دارند تا تحریم‌های این کشور بر طالبان، روند فراهم سازی کمک‌های بشردوستانه امریکا و جامعه جهانی به افغانستان را صدمه نزند. در بیانیه اما آمده است که امریکا از رسیدن پول به "نهادها و افراد زیر تحریم" جلوگیری خواهد کرد.
مقام‌های امریکایی همچنان نگرانی شان را در باره حضور القاعده و داعش در افغانستان ابراز کردند. طالبان به جانب امریکایی اطمینان داده است که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.
از سویی هم، مقام‌های امریکایی اظهارات اخیر شماری از رهبران امارت اسلامی را در پیوند به آموزش دختران و زنان در تمام سطوح ستایش کرده و از امارت اسلامی خواسته است که این اظهارات را عملی بسازد.
در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است که هیأت امارت اسلامی گفته است که آنان آماده اند تا در پیوند به آموزش زنان با جامعه جهانی کار کنند و جامعه جهانی می‌تواند روند حضور دختران و زنان در مراکز آموزشی را نظارت کند. امارت اسلامی همچنان خواستار کمک از سوی جامعه جهانی در بخش آموزش شده است.
در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است که این کشور در رابطه به ادعاهای نقض حقوق بشر نگران است و از امارت اسلامی خواسته است که عفو عمومی را عملی سازد.
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.12.2021
دیدار 2 روزه هیات‌های امریکا و طالبان در دوحه
از سویی هم، هیأت طالبان خواهان آزاد سازی بی‌قید و شرط ذخایر ارزی افغانستان و رفع تحریم‌ها شده است.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه در رشته تویتی می‌گوید که در این گفت‌وگوها روی مسایل گونه‌گون بحث شد و امارت اسلامی بر رفع تحریم‌ها تأکید کرده است.
بلخی در تویتی نگاشته است: "دو هیأت روی مسائل سیاسی، اقتصادی، بشری، صحی، تعلیمی و امنیتی و کمک‌رسانی و همچنان فراهم‌آوری تسهیلات لازم بانکی و نقدی بحث نمودند. هیأت افغانستان به جانب امریکایی از امنیت اطمینان داد و از آن‌ها خواست تا پول منجمد افغانستان باید بدون قید و شرط آزاد شود، فهرست‌های سیاه وتحریم‌ها باید خاتمه یابند و مسائل بشری از سیاسی جدا شوند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала