فرمان ملا هیبت‌الله: رضایت دختر بالغ در هنگام نکاح ضروری است

© https://twitter.comملا هبت‌الله
ملا هبت‌الله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2021
عضو شوید
رهبر طالبان در جدیدترین فرمان خود گفته است که هیچ کس اجازه ندارد به زور دختری را به نکاح خود بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، ملا هیبت‌الله آخند، رهبر طالبان در تازه ترین اعلامیه خود گفته است که ضایت دختر بالغ در هنگام نکاح ضروری است و هیچ کس زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور کرده نمی‌تواند.
در اعلامیه‌ای که از سوی طالبان به نشر رسید، آمده است: " ۲- زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچکسی آن را در بدل صلح (بد) داده نمی‌تواند.
۳- پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته می‌تواند و نه کسی دیگری. زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است (البته که اصل کفو (هم مثل) و جلوگیری از فتنه و فساد در نظر گرفته شده باشد).
۴- گرفتن مهر از شوهر نو حق شرعی زن بیوه است.
۵- زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به طور فرضیت و عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچکسی وی را از حق اش محروم کرده نمی‌تواند.
۶- کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین شان عدل قائم کند‌.
طالبان به وزارت خانه‌ها، والیان و امامان دستور داده است:
الف: به وزارت حج و اوقاف حکم می‌شود که در مورد این هدایات در باره حقوق زنان؛ علما و خطبای کرام را تشویق نماید، تا از راه خطبات و مواعظ خود مردم را بفهمانند، که بر زنان ظلم نشود و ندادن حقوق زنان سبب نارضایتی و قهر و عذاب خداوند متعال می‌گردد.
ب: وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با استفاده از وسائل خود مطالب مفید ترغیبی و ترهیبی را در باره حقوق زنان به شکل تحریری و صوتی به گونه دوامدار به نشر بسپارد. صاحبان فن و استعداد را برای تکثیر و اشاعت رسائل مفید تشویق نماید و به حد ممکن بعضی رسائل کوتاه و مهم را با استفاده از وسائل خود به چاپ برساند، تا در باره حقوق شرعی زنان توجه علمای کرام جلب و زمینه آگاهی عامه و جلوگیری از ظلم جاری بر زنان، آسان شود.
ج: مقام عالی ستره محکمه به تمام محاکم هدایت دهد تا عرایض زنان خصوصا در باره حقوق بیوه‌ها و ظلم بر آن ها را به گونه اصولی بگیرند و در این مورد غفلت ننمایند، تا زنان برای نجات از ظلم و به دست آوردن حقوق شرعی شان نا امید نشوند.
این درحالیست که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زنان و دختران حق کار و تحصیل را ندارند.
د: والیان و ولسوالان با وزارت‌خانه‌های متذکره و سترکه محکمه در عرصه تطبیق این فرمان همکاری همه‌جانبه نمایند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала