ماکرون: شماری از کشورهای اروپایی یک هیات دیپلماتیک مشترک برای افغانستان تشکیل می دهند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه
امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2021
عضو شوید
رئیس جمهوری فرانسه گفت، که شماری از کشورهای اروپایی در حال تاسیس یک "هیات مشترک" در افغانستان هستند که سفیران آن‌ کشورها را قادر می‌سازد تا به افغانستان بازگردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا،‌ کشورهای غربی با "چگونگی" تعامل با طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ماه اگوست و بیرون شدن نیروهای تحت رهبری امریکا از این کشور، دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان و تصرف کابل، امریکا و کشورهای غربی سفارت‌هایشان را در افغانستان بستند و دیپلمات‌هایشان را از این کشور بیرون کردند. نیروهای طالبان دولت جدیدی را برای خود اعلام کردند که اعضای آن تحت تحریم آمریکا و سازمان ملل هستند.
کمک های بشردوستانه قطر و فرانسه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2021
کمک های بشردوستانه فرانسه و قطر به افغانستان
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در "دوحه" پیش از رفتن به "جده" به خبرنگاران گفت: ما به نهادی میان چندین کشورهای اروپایی فکر می‌کنیم؛ یک مکان مشترک برای چندین اروپایی که به سفیران ما این امکان را بدهد که در آن جا حاضر شوند.
آمریکا، کشورهای اروپایی و سایرین تمایلی به رسمیت شناختن طالبان ندارند و آن‌ها را متهم به "عقب نشینی" از تعهدات سیاسی، قومیتی، حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها می‌کنند.
ماکرون گفت: این اقدامی متفاوت از به رسمیت شناختن سیاسی یا گفت‌وگوی سیاسی با طالبان است. ما به محض اینکه بتوانیم چنین نهادی را تاسیس کنیم، نمایندگی در افغانستان خواهیم داشت.
در بیانیه‌ای پس از گفت‌وگو با طالبان، اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که می‌تواند به‌زودی یک هیات را تاسیس کند.
در قسمتی از این بیانیه آمده است: هیئت اتحادیه اروپا تاکید کرد که امکان حضور در کابل ارتباطی با به رسمیت شناختن طالبان ندارد؛ بلکه مستقیما به وضعیت امنیتی و همچنین تصمیمات موثر مقامات دوفاکتور بستگی دارد و باید به اتحادیه اروپا این تضمین را بدهند که اماکن و کارمندان در امنیت کامل خواهند بود.
فرانسه به طور جداگانه روز جمعه اعلام کرد با کمک قطر یک "ماموریت تخلیه" را در افغانستان انجام داده و بیش از ۳۰۰ نفر که اکثرا افغانستانی بودند را از این کشور خارج کرده است.
یادآوری می کنیم، که فرانسه نخستین کشوری اروپایی بود که دو ماه پیش از فرو افتادن جمهوریت استادان دیپارتمنت فرانسوی دانشکده دانشگاه کابل و استادان دانشگاه های دیگر دیپارتمنت فرانسوی و آموزگاران زبان فرانسوی مکتب های افغانستان را از افغانستان به فرانسه انتقال داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала