گزارش وزارت خارجه چین از "دموکراسی امریکایی" در آستانه نشست واشنگتن

© AFP 2023 / Nicholas Kammعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.12.2021
عضو شوید
وزارت امورخارجه چین امروز (یکشنبه، 5 دسمبر) گزارشی را در مورد "دموکراسی" امریکا منتشر و در آن نقص‌ها و سوء استفاده از دموکراسی در امریکا و همچنین ضرر صادر کردن چنین دموکراسی‌ای را افشا کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه گلوبال تایمز، وزارت امور خارجه چین در این گزارش اعلام کرد: امیدواریم امریکا سیستم و اقدامات دموکراسی خود را بهبود بخشد و روش تعامل خود با دیگر کشورها را تغییر دهد. این اقدام نه تنها به نفع مردم امریکا بلکه به نفع مردم دیگر کشورها خواهد بود.
این گزارش همچنین به شدت از پیامدهای فاجعه‌بار اقدامات امریکا در صادرات مدل دموکراسی خود به کشورهای دیگر انتقاد کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: "انقلاب‌های رنگی" ثبات منطقه‌ای و ملی را متزلزل کرده، اقدام امریکا در اعمال مدل دموکراسی خود باعث فجایع انسانی شده، سوء استفاده از تحریم‌ها قوانین بین‌المللی را نقض کرده و "چراغ راه دموکراسی" انتقاد جهانی را برانگیخته است.
براساس این گزارش، "دموکراسی یک ارزش مشترک برای کل بشریت است. این حق همه ملت‌هاست و تنها مختص عده‌ای خاص نیست. دموکراسی شکل‌های مختلفی دارد و اینگونه نیست که یک مدل از دموکراسی مناسب همه باشد. اندازه‌گیری نظام‌های سیاسی مختلف جهان با یک معیار و مقیاس واحد یا بررسی تمدن‌های سیاسی مختلف از یک دیدگاه واحد، کاملا غیر دموکراتیک است. نظام سیاسی یک کشور باید مستقلا توسط مردم آن کشور تعیین شود."
در ادامه این گزارش آمده است: سیستم دموکراسی امریکا از عرف و عادت‌های خود آن نشات می‌گیرد. این سیستم منحصر بفرد است و به طور جهانی قابل اجرا نیست و خیلی نقص دارد. با این حال، امریکا به‌رغم نقص‌های ساختاری و مشکلات سیستم دموکراسی‌اش، طی سال‌ها ادعا کرده که "الگوی دموکراسی" محسوب می‌شود. امریکا دائما در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرده و به بهانه "دموکراسی" جنگ‌هایی به راه انداخته و آشوب‌های منطقی و فجایع انسانی به بار آورده است.
بعد از خروج امریکا از افغانستان مبارزه روسیه و چین به خاطر نفوذ در منطقه آغاز میشود  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.11.2021
واکنش سفیران روسیه و چین به برگزاری اجلاس دموکراسی به رهبری آمریکا
پیشتر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قصد امریکا برای برگزاری نشست دموکراسی را ایجاد تفرقه در جهان و پیشبرد اهداف ارباب و رعیتی توصیف کرده بود. وی گفته بود که "آن‌ها (امریکایی‌ها) ایده برگزاری نشست دموکراسی را پیش می‌برند. این نشست ماه دسمبر و به دعوت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برگزار می‌شود. مطمئناً ما در این نشست دعوت نیستیم و چین نیز در لیست مدعوین دیده نمی‌شود".
بر اساس فهرستی که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، رهبران حدود 110 دولت جهان را برای شرکت در نشست مجازی موسوم به "دموکراسی" که قرار است روزهای 9 و 10دسمبر برگزار شود، دعوت کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала