دیپلمات سابق انگلیس: لندن فقط به 5 درصد متقاضیان افغان کمک کرد

© Sputnik / Alex McNaughton /  مراجعه به بانک تصاویر Здание Министерства иностранных дел и по делам Содружества в Лондоне
Здание Министерства иностранных дел и по делам Содружества в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2021
عضو شوید
برخی رسانه ها گزارش داده اند که لندن به دلیل عدم تمایل اداره امور خارجه انگلیس به اضافه کاری فقط به 5 درصد متقاضیان افغان پاسخ مثبت داده است.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل مارشال عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا رویکرد این وزارت‌خانه در مورد تخلیه افغان‌های آسیب‌پذیر و همکار با دولت بریتانیا در افغانستان را "بدون برنامه و ناکافی" خوانده و گفته‌است که روند تخلیه پر از هرج‌و‌مرج بوده‌است.
این عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا گفته‌است که ستاد بحران وزارت خارجه بریتانیا کارمند کافی ندارد و ایمیل‌های بسیاری از افغان‌های آسیب‌پذیر بررسی نشده‌است.
او همچنین گزینش افغان‌هایی را که توسط هواپیماهای بریتانیایی از افغانستان خارج شده‌اند بدون برنامه و ناکافی خوانده و افزوده‌است: "واضح است که برخی از کسانی که جا گذاشته شدند تاکنون به دست طالبان به قتل رسیده‌اند."
به گفته این مقام بریتانیایی، حدود 150 هزار شهروند افغان به دلیل ارتباط با بریتانیا در معرض خطر قرار داشتند؛ اما به درخواست کمتر از ۵ درصد آن‌ها پاسخ داده شده‌است.
او همچنین از عملکرد دومینیک راب؛ وزیر پیشین امور خارجه بریتانیا انتقاد کرده و گفته‌است که عملکرد او در زمینه تخلیه افغان‌های آسیب‌پذیر کند بوده و به طور کامل وضعیت را درک نکرده‌بود.
در همین حال، سخنگوی دولت بریتانیا در واکنش به اظهارات رافائل مارشال گفته‌است که کارکنان این وزارتخانه به شکلی خستگی‌ناپذیر در اجرای بزرگ‌ترین ماموریت در نوع خود تلاش کرده‌اند.
یک منبع نزدیک به آقای راب هم اظهار داشته: "در آن زمان، مساله اصلی در عملیات تخلیه افغانستان تأیید هویت متقاضیان خروج از افغانستان و انتقال ایمن آنان بود نه سرعت تصمیم‌گیری."
این در حالی‌ است که پس از سقوط نظام و تسلط طالبان بسیاری از شهروندان به میدان هوایی هجوم آورده و تلاش داشتند از کشور خارج شوند.
روند تخلیه افغان‌ها و چگونگی گزینش افراد همواره مورد انتقاد بوده و گفته شده است که در این روند بیشتر افراد آسیب پذیر جا گذاشته شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала