ترامپ ملا برادر را به از بین بردن زادگاهش تهدید کرده بود

© REUTERS / Shannon StapletonБывший президент США Дональд Трамп на митинге в Огайо
Бывший президент США Дональд Трамп на митинге в Огайо - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2021
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا در یک گفت و گوی تیلیفونی با یکی از سران گروه طالبان او را تهدید به از بین بردن زادگاهش کرده بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محتوای کتاب جدیدی که مارک میدوز، رئیس دفتر پیشین کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ نوشته، حاکی از آن است که این رئیس‌جمهور پیشین امریکا، در گفتگوی تیلیفونی با مذاکره‌کننده طالبان در اوایل سال ۲۰۲۰، تهدید کرد در صورتی که آنها، آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا را تهدید کند، شهر زادگاه این مذاکره‌ کننده را از زمین محو خواهد کرد.
بیزینس اینسایدر نوشته است، که میدوز در کتابش اینگونه نوشته است: "رئیس جمهور ترامپ، در گفتگوی تیلیفونی با ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان که به درخواست دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از زندانی در پاکستان آزاد شد، گفت: پیش از اینکه ما این خروج را آغاز کنیم، من می‌خواهم چیزی را روشن کنم. بگذارید همین الان به شما بگویم که اگر اتفاق بدی برای آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا بیفتد، یا اگر به سراغ سرزمین ما بیایید، با چنان نیروی شدیدی به شما ضربه خواهیم زد که تا به حال هیچ کشوری تا کنون تجربه‌اش را نداشته است - نیرویی به قدری بزرگ که حتی باورش نخواهید کرد".
ترامپ: بایدن مقابل طالبان زانو زد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2021
ترامپ: بایدن مقابل طالبان زانو زد
دولت ترامپ در آن زمان مشغول مذاکرات با طالبان بود؛ مذاکراتی که منجر به امضای توافقنامه دوحه در فیبروری ۲۰۲۰ بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد.
به نوشته میدوز، ترامپ تاکید کرد: "و روستای شما، ملا؟ ما می‌دانیم کجاست. می‌دانیم که روستای ویتمک است. اگر جرأت کنید به یک آمریکایی دست درازی کنید، آنجا اولین جایی است که من ویران می‌کنم. در این کار تردید نخواهم کرد".
این در حالی است، که اگر رهبر کشوری با علم به بروز کشتار غیرنظامیان دستور به یک حمله بدهد یا به طور عمد غیرنظامیان را هدف بگیرد، به مثابه جنایت جنگی است.
عبدالغنی برادر، بعد از آنکه طالبان در ماه اگوست کنترل افغانستان را دوباره به دست آورد، در دولت موقتی که این گروه شبه نظامی تشکیل داد معاون نخست وزیر شد.
آخرین بخش از سربازان آمریکایی اواخر ماه اگوست گذشته پس از یک فرآیند پرآشوب خروج، خاک افغانستان را ترک کردند.
فرآیند خروج آمریکا از افغانستان به موجب توافقی که بین ترامپ و طالبان منعقد شد آغاز شد. این توافق تحت عنوان توافق دوحه مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت. هربرت مک مستر، دومین مشاور امنیت ملی دولت سابق متعلق به ترامپ، در مصاحبه ای با یک پادکست در ماه اوت، این توافق را "توافق بر سر تسلیم با طالبان" خواند.
مک مستر اظهار کرد: "این سقوط وضعیت برآمده از توافق کاپیتولاسیون ۲۰۲۰ است. طالبان ما را شکست نداد. ما بودیم که باعث شکست خودمان شدیم".
بایدن تا حد زیادی به مفاد این توافق منعقد شده در دوره ترامپ پایبند بود، هرچند که ضرب الاجل خروج را چند ماه عقب انداخت. بایدن از بابت این که آمریکایی‌ها و متحدان افغانستانی غربی‌ها در زمان خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان، پشت سر آنها در این کشور جا ماندند، با انتقادات زیادی مواجه شده است. از آن زمان تاکنون تلاش‌هایی برای بیرون کشیدن گروه‌هایی از افراد صورت گرفته است.
کتاب میدوز موضعی عمیقاً انتقادی در مورد نحوه مدیریت بایدن در قبال این فرآیند خروج دارد و مدعی است که ترامپ در قبال این فرآیند مدیریت بسیار بهتری نشان می‌داد. این رئیس دفتر سابق کاخ سفید پیشنهاد کرد که بایدن از بابت نحوه اجرای فرایند خروج از افغانستان استعفا دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала