کارشناس: ادعای صفر شدن تلفات ترفند جدید طالبان برای به رسمیت شناخته شدن است

© Sputnik / Tariq Azimفاجعه اخیر در ولایت لوگر
فاجعه اخیر در ولایت لوگر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2021
عضو شوید
حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که پس از سال‌ها جنگ در افغانستان، برای اولین بار خشونت‌ها در کشور به شکل بی‌پیشینه‌ای کاهش یافته است.
درحالی که تنها در چند هفته گذشته در نتیجۀ انفجارها درننگرهار و کابل و دیگر ولایات چندین تن کشته و زخمی شدند و از ولایت مختلف هم از قتل‌های هدفمند گزارش شده است، حکومت طالبان می‌گوید که در مقایسه با گذشته امنیت صد درصد تأمین شده و تلفات هم به صفر رسیده است.
احمدالله وثیق، معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان روز یک‌شنبه، چهاردهم قوس، در توییتی مدعی شده است که برای اولین بار در تاریخ 40 ساله افغانستان، شمار قربانیان حملات به صفر رسید.
او بقای "نظام اسلامی" را تضمین‌کننده امنیت اموال مردم و همه چیز کشور خواند و گفت که هر افغان به حمایت از آن مکلف است.
احمد الله وثیق، عامل ناامنی‌های جاری را جنگ‌های گذشته و خصومت‌های شخصی دانسته است.
معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که آمارهای پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه یا "ACLED" برعکس این گفته‌ها را نشان می‌دهد.
اکلد گفته است که در جریان سه ماه اخیر، میزان خشونت‌های مستقیم علیه غیرنظامیان در افغانستان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است
این نهاد تأکید کرده است، از زمان تسلط طالبان تا حال، در 226 رویداد امنیتی که شامل 95 درگیری، 60 انفجار و 111 مورد خشونت مستقیم علیه غیرنظامیان می‌شود، 880 نفر کشته شده‌اند.
در این میان، 190 غیرنظامی به گونه مستقیم هدف قرار گرفته‌اند و کشته شده‌اند. چندین تن دیگر به شمول زنان به گونه مرموز به قتل رسیدند که طالبان نیز این رویداد ها را تأیید نمودند.
چطور ممکن است چنین اظهاراتی را مطرح کرد در حالی که هر روز در نقاط مختلف کشورچندین تن کشته و زخمی می‌شوند؟
هارون معترف، رییس جنبش گذار و آگاه مسایل سیاسی می گوید: در رابطه به این اظهارات غیرمسولانه و به دور از حقیقت طالبان باید گفت که کشتار های هدفمند و قتل و ترور ها نه تنها به صفر کاهش نیافته بلکه، حتا بیشتر از گذشته افزایش یافته است.

"طالبان عملا در صدد نسل کشی هستند و کشتار های بی‌رحمانه همچنان ادامه دارد، اما مشکل این است که گروه طالبان شدیدا دست به سانسور می‌زنند و تلاش می‌کنند که خبر های ناشی از جنایات شان رسانه‌ای نشود. لذا این اظهارات طالبان فقط در تلاش کسب مشروعیت برای به رسمیت شناخته شدن و فریب اذهان جامعه بین المللی ابراز شده است".

هارون معترف - اسپوتنیک افغانستان
هارون معترف
کارشناس در ادامه گفت، مهمترین تعهد حکومت طالبان تأمین امنیت سرتاسری و مصؤنیت مردم در کشور بود، اما معلوم می‌شود که در این قسمت این گروه با چالش‌هایی روبرو است.

"طالبان که همانند گذشته هنوز در لیست های سیاه سازمان ملل و بسیاری کشور های جهان به عنوان یک گروه تندرو تروریستی ثبت است، هر روز برای خفه نمودن صدای سیاسیون، مبارزان، زنان و دگراندیشان تلاش می‌کنند و آنان را هدف قرار می‌دهند و اگر آمار اینگونه تلفات نشر شود هم اکنون به صد ها تن در روز می‌رسد."

هارون معترف - اسپوتنیک افغانستان
هارون معترف
گفتنی است پس از به قدرت رسیدن طالبان، بیکاری و فقر در افغانستان گسترش یافته و اینک تبدیل به بزرگترین بحران انسانی افغانستان شده است.
با اینکه طالبان تلاش دارند تا جامعه بین‌المللی دولت آن‌ها را به رسیمت بشناسد اما، رویکرد این گروه در افغانستان نشان می‌دهد که طالبان امروز مانند طالبان سال‌های 1996 حقوق بشر و حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند.
کشورهای غربی نیز تلاش دارند با استفاده از فشار اقتصادی، برخی از معیارهای مربوط به حقوق بشر را به طالبان بقبولانند.
با وجود این فشارها، اغلب زنان در افغانستان همچنان از حق کار و تحصیل محروم هستند. آزادی بیان در افغانستان نیز از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان (15 آگست 2021) به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
از سوی دیگر در پس زمینه ادامه کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی، زندگی روزمره برای مردم افغانستان سخت و سخت‌تر می‌شود. با نزدیک شدن زمستان، امید به بهبود زودهنگام اوضاع در افغانستان کم‌رنگ‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد طالبان برنامه‌ای روشن برای مقابله با بحران اقتصادی حاضر ندارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала