امریکا اسناد بیومتریک شهروندان افغانستان را دزدیده است

© Sputnik / Khaibar Akifiپاسپورت جمهوری اسلامی افغانستان
پاسپورت جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.12.2021
عضو شوید
امریکا تمام اسناد بیومتریک شهروندان را محرمانه از میدان هوایی با خود برده است.
به گزارش اسپوتنیک، ایالات متحده امریکا و متحدین‌اش حین تخلیه افغانستان، تمام اسناد محرم بیومتریک میدان هوایی افغانستان را باخود بردند.
باید تاکید کرد که امریکایی ها تمام اسناد محرم میدان هوایی، وزارت امور داخله و پُسته های سرحدی را با خود بردند. اکنون طالبان نمی دانند که کی ها در جریان بیست سال به افغانستان رفت و آمد نموده است.
گفته می شود که این اقدام امریکا مشکلات زیاد را برای طالبان ایجاد نموده و پروسه توزیع پاسپورت ها، کارت های برقی هویت و سایر سیستم ها را مشکل نموده است. دیگر اینکه اکنون طالبان در ایجاد سیستم جدید بیومتری تلاش دارند.
تاو وست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2021
نماینده ویژه امریکا برای افغانستان از فرمان تازه رهبر طالبان حمایت کرد
در این مورد جنرال عوض تحلیلگر نظامی و آگاه سیاسی افغانستان در ارتباط این که چرا امریکا تمام اسناد و گزارشات محرم بیومتریک را با خود بردند، پاسخ داده گفت که اسناد آنعده افغانهای که پاسپورت گرفته بودند، با خارجی ها همکار بودند، یا در دولت کابل کار می کردند و یا در قطعات نیروهای انتظامی وظیفه داشتند، کسانی که به خارج برای تحصیلات نظامی و استخباراتی رفته بودند و بعضی اشخاص سیاسی و فرهنگی و نظامی را با خود بردند تا نشود که مورد تشنج، شکنجه و ممکن تلف شدن آنها قرار بگیرند. باید افزود که استخبارات کشورهای همسایه و ناتو و غیره نیز فعالیت های در افغانستان داشتند و عده هم با ایشان همکاری نموده‌اند، زندگی آنها در افغانستان فعلی در خطر است. اگر اسناد و گزارشات محرم بیومتریک به دست طالبان می افتاد، اغلباً عده زیاد را بازداشت و ممکن اعدام می کردند. امریکا و کشورهای دیگر که در افغانستان فعالیت داشتند، اخلاقاً از دیدگاه بشردوستی و حمایت از کارمندان افغانی باید جان آنها را نجات می دادند که چنین کردند.
وی افزود که ناپدید شدن اسرار محرم بیومتریک شهروندان افغانستان از دیدگاه دولتداری به دولت کابل ضروری است. اما تا زمان که فضا امن تامین نگردد، بهتر است که تمام سجل و سوانع همه کارمندان که تحت خطر قرار دارند، در خارج حفاظت گردد.
تاو وست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2021
توماس وست: طالبان شرایط امریکا را عملی کنند، به رسمیت شناخته می‌شوند
یک تن از آگاه سیاسی در این مورد به اسپوتنیک گفت که امریکا برای حفظ اسرار محرم، کارت های هویت برقی، پاسپورت های خارجی افغانها 51 میلون دالر مصرف کرد و کاملاً تحت کنترل امریکا قرار داشت.امریکا بخاطر ایجاد مشکلات به طالبان دست به انتقال تمام اسناد محرم میدان هوایی کابل زدند. به نظر من این اقدام امریکا جان صدها و ممکن هزاران افغان را نجات داده باشد.
وی افزود که طالبان میتواند در این عرصه از روسیه کمک بخواهد تا احصائیه را تجدید نمایند. شک نیست که کشور پاکستان نیز در این اقدام ذیدخل باشد. به هر صورت این اقدام امریکا به کسانی که با نیروهای خارجی همکاری می کردند، مؤثر و مفید تمام شد.
باید افزود که بدون توافق با امریکا تجدید احصائیه و بدست آوردن اسناد محرم بیومتریک شهروندان افغانستان بسیار دشوار است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала