آغاز یک دوران خطرناک در روابط بین‌الملل

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر Флаги стран-участников саммита ЕС в Брюсселе
Флаги стран-участников саммита ЕС в Брюсселе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2021
عضو شوید
بحران اوکراین طلایه‌دار نظم نوین جهانی تبدیل شده است و یک دورۀ خطرناک از روابط بین‌الملل را آغاز کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، "توماس رايت" كارشناس ارشد انديشكده "موسسه بروكينگز" در یک گفتگوی با مجله امریکایی آتلانتیک در مورد پایان جهان تک قطبی به رهبری ایالات متحده امریکا گفت.
به گفته این کارشناس، الحاق کریمه، مداخله در سوریه، ساخت جزایر مصنوعی توسط چین در دریای جنوبی چین، استفاده از قدرت نظامی توسط ترکیه، تغییری را در محیط سیاست خارجی نشان می‌دهد.
رایت می‌گوید که "ایالات متحده می‌توانست، و گاهی اوقات، منافع ژئوپلیتیکی قدرت‌های رقیب و حتی دوست را به‌عنوان یک موضوع فرعی تلقی می‌کرد. دیگر (امریکا) نمی‌تواند این کار را بکند".
به گفته رایت، تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای متمرکز کردن نیروها در مرز با اوکراین برای از سرگیری بحث واقعی در مورد اجرای توافقات مینسک و آینده امنیت اروپا ضروری است. كارشناس ارشد انديشكده "موسسه بروكينگز" معتقد است که اگر مذاکرات شکست بخورد، طرف روسی از نیروی نظامی ‌به عنوان ابزاری قهری استفاده خواهد کرد.
وی در این باره چنین نتیجه‌گیری کرد: این بحران تنها به توافقات مینسک یا اختلاف میان روسیه و اوکراین مربوط نمی‌شود. این در مورد است که ما با چشم‌انداز واقعی شاهد تشدید تقابل نظامی بین قدرت‌های بزرگ هستیم که نظم بین‌المللی را تا پایه‌های آن متزلزل خواهد کرد.
Президент РФ Владимир Путин и президент США Джо Байден  во время встречи в Женеве на вилле Ла Гранж - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2021
امکان بررسی وضع اوکراین بین پوتین و بایدن
پیش از این، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برنامه‌های امریکا در صورت "حمله" روسیه به اوکراین را فاش کرد. به گفته بایدن، واشنگتن نیروهای خود را به کشورهای اروپای شرقی ناتو بلغارستان، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی، اسلوکی، جمهوری چک و استونی اعزام خواهد کرد. رئیس‌جمهور امریکا در عین حال تاکید کرد که امریکا هرگز برنامه‌ای برای اعزام ارتش خود به اوکراین ندارد و نداشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала