تولیدکنندگان موادمخدر در افغانستان: با آمدن طالبان تولیدات آزاد و رو به افزایش است

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaسیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟
سیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2021
عضو شوید
به گفته تولیدکنندگان مواد مخدر در افغانستان بعد از تسلط طالبان آنان می‌توانند آزادانه تولید مواد مخدر را ادامه می‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک، 8صبح در گزارشی به نقل از بی بی سی نوشت، در حال حاضر روزانه حدود سه هزار کیلوگرام شیشه در 500 کارخانه موقت در جنوب‌غربی افغانستان تولید می‌شود.
یک عمده ‌فروش مواد مخدر در ولایت هلمند افغانستان می‌گوید که از زمان تسلط طالبان بر کشور، آنان نیز آزاد شده‌اند.
با این حال، گفته شده است که حکومت سرپرست طالبان پس از تسلط‌ شان، محدودیت‌هایی زیادی بر بازار بزرگ تریاک در هلمند وضع کرده است.
برخی از قاچاق‌بران مواد مخدر می گویند که اگر طالبان بخواهد، می‌توانند کشت و تولید این مواد را ممنوع کند اما مواد مخدر راه درآمد است و کشت آن از سوی طالبان در صورتی ممنوع خواهد شد که جامعه جهانی به افغانستان کمک کند.
تولیدکنندگان مواد مخدر در حال حاضر شیشه را با گیاه افدرا تقویت می‌کنند.
به گفته آنان، طالبان در گذشته از گیاه افدرا مالیات می‌گرفتند، اما اکنون آن را به کلی ممنوع اعلام کرده‌اند.
این تولیدکنندگان گفته‌اند که ممنوعیت افدرا سبب شده است که قیمت عمده شیشه در آن ولایت دو برابر شود.
با این حال، آنان تصریح کرده‌اند که انبار پر از این گیاه برای تولیدات بعدشان دارند و انبارشان تا ماه ژانویه 2022 برای تولید کافی است.
شماری از تولیدکنندگان مواد مخدر گفته‌اند که از زیان‌های کارشان خبر دارند، اما کشت‌ جایگزین کفاف زندگی شان را نمی دهد و اگر قرار باشد که بامیه یا بادنجان کشت کنند، باید برای آن چاه حفر شود که حتا حاصل آن نصف هزینه حفر چاه را نمی دهد.
گفتنی است که ارزش یک کیلوگرام هیرویین افغانستان برای صادرات یک هزار و 190 دالر برآورد شده است اما زمانی که این محصول مثلا به کشوری نظیر بریتانیا می رسد به 66 هزار دالر فروخته می‌شود.
A close-up of an opium poppy - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.11.2021
رسانه‌ها: تولید تریاک در جنوب افغانستان افزایش یافته است 
این در حالی است که طبق گفته دیوید منسفیلد، مختصص برجسته تجارت مواد مخدر در افغانستان، تولید شیشه در این کشور در مقایسه با هیرویین بیش‌تر شده است.
منسفیلد گفته است که در دوره اول حکومت طالبان، سال‌ها طول کشید که مواد مخدر منع شود، اما با آن هم، تریاک هنوز در افغانستان وجود داشت.
با این حال، بلال کریمی، سخنگوی طالبان گفته است که ریشه‌کن کردن مواد مخدر به افغانستان و جامعه جهانی کمک می‌کند و به همین دلیل، جهان باید در این راستا کمک کند.
براساس آمارها، تریاک افغانستان 80 درصد تریاک جهان را تشکیل می‌دهد و همچنان در حال رونق است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала