سقوط بی‌پیشینۀ ارزش پول افغانی؛ داوطلبی برای خرید و فروش دالر ممنوع شد

© Photo / Sarai.Shahzadaاستفاده از پول خارجی در افغانستان ممنوع شد؛ آیا این اقدام طالبان نقطۀ ضعف دارد؟
استفاده از پول خارجی در افغانستان ممنوع شد؛ آیا این اقدام طالبان نقطۀ ضعف دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2021
عضو شوید
به‌دنبال کاهش بی‌پیشینۀ ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی، سرای شهزادۀ شهر کابل، بزرگترین مرکز تبادلۀ ارز در افغانستان دست‌فروشی و "بولی" را در این سرای ممنوع کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده امروز (یک‌شنبه، 21 قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که صرافان در این سرای دست‌فروشی و بولی را به‌دلیل ازدحام بیش از حد افراد "غیرمسوول" و "بی‌کاره" ممنوع کرده است.
او اما افزود که خرید و فروش ارز به‌گونۀ رقابتی و آزاد در سرای شهزاده صورت می‌گیرد و صرافی‌ها هم در این سرای باز و فعال است.
این ممنوعیت به‌دنبال سقوط ارزش یک بارگی پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در این سرای وضع شده است. هم‌اکنون یک دالر امریکایی در این سرای به 109.50 افغانی خرید و 110 افغانی به فروش می‌رسد.
صبح امروز فهیم زیرک، سخنگوی اتحادیۀ صرافان سرای شهزاده گفت که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در نوسان است و ممکن قمیت افغانی در برابر دالر تغییر کند. او عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی را کمبود دالر در بازار تبادلۀ ارز خواند.
وی همچنین گفت که بی‌تفاوتی بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) نسبت به کاهش ارزش پول افغانی، از دیگر دلایل سقوط قیمت ارز ملی است.
این پایین‌ترین قیمت پول افغانی در برابر دالر امریکایی در 20 سال گذشته است.
پول افغانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2021
سقوط بی سابقه ارزش افغانی در برابر دالر
با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.
با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود 9 میلیارد دالر امریکایی سرمایۀ بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ی پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.
بانک جهانی دو روز پیش اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا 280 میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشدۀ افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала